Reklamní experti stojí tisíce za hodinu, i tak je jich málo

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: archiv

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
4
Fotogalerie

Hodinové sezení s kreativním ředitelem komunikační agentury vyjde na téměř tři tisíce, práce supervizora nad kampaněmi dva a půl tisíc, za práci autora reklamních textů neboli copywritera tisíc pět set. Přesto je podobných profesí v poslední době nedostatek, takže cena za jejich práci by měla letos podle Asociace komunikačních agentur stoupnout o osm až deset procent.

S růstem tuzemské ekonomiky výrazně stoupl i zájem firem investovat do reklamy. Narážejí ale na velký nedostatek kreativců, což vede ke zvyšování cen za reklamní a PR služby.

„Enormně roste poptávka po technických oborech. Dnešní komunikace je natolik sofistikovaná, že sháníme stejné lidi jako Facebook nebo třeba antivirová společnost Avast, neboť se stále více používá elektronická komunikace,“ uvedl výkonný předseda Asociace komunikačních agentur (AKA) Marek Hlavica.

Reklama si už podle Hlavici zdaleka nevystačí s uměleckými profesemi. Největší poptávka je tak nejen po programátorech, analyticích dat či plánovačích kampaní, ale i například po kreativních ředitelích. V důsledku nedostatku nejen roste cena jejich práce, ale nutí reklamní a další agentury se stále více poohlížet i v zahraničí.

„Poptávka po kvalitních odbornících zvedá cenu práce, potažmo cenu služeb pro klienty. Také v reklamě roste poptávka po kvalitních lidech, a tak dříve výjimečné zaměstnávání expertů z evropských zemí se stává nutností,“ říká Hlavica.

Průměrné ceny hodinových sazeb obvyklé na trhu v ČR, vzešlé z průzkumu mezi členy Asociace komunikačních agentur, v roce 2016Průměrné ceny hodinových sazeb obvyklé na trhu v ČR, vzešlé z průzkumu mezi členy Asociace komunikačních agentur, v roce 2016|E15

Trend potvrzuje i Petr Chajda z Asociace mediálních agentur. „Nejvíce nás brzdí v rozvoji právě nedostatek pracovních sil,“ míní bývalý šéf televizních stanic Prima a Barrandov. „Při hledání zaměstnanců se díváme třeba i do Ostravy, Košice či třeba na Ukrajinu. Problémem je ale kvalita zaměstnanců,“ podotkl.

Zájem o nové lidi je dán růstem reklamního trhu. Podle odhadů agentury Nielsen admosphere loni činily hrubé výdaje na reklamu – tedy bez započítání množstevních slev, bonusů a vzájemných barterů – 80,3 miliardy korun. Meziročně to znamená nárůst o 13 procent. V odhadu přitom nejsou započítány výdaje na PR, pořádání eventů, sponzoring či náklady na vytváření vlastních digitálních aplikací a obsahu.