Scanner: Co jedí Číňané?

rýže

rýže Zdroj: Profimedia

Čína je pro kdekoho pořád tak trochu hádanka. Třeba v McDonaldu nedávno zjistili, co že to ta šestinka světa vlastně jí. Že je to rýže, to nečekali. Větší vzdálenost mezi národy vůbec dělá divy – kdekdo si třeba plete Bukurešť s Budapeští. Na podobné lapsy jsme my Čečenci hákliví.

Goldman Sachs aneb marketing nové generace

Hliník se neodstěhoval do Humpolce, nýbrž dřepí v Detroitu, následkem čehož zdražují – mimo jiné – nápoje v plechovkách. Může za to zločinná praxe gigantické investiční banky Goldman Sachs. Americká komise pro obchodování s opcemi začala GS vyšetřovat poté, co vyšlo najevo, že banka obchází její pravidla. Podle nich nesmějí obchodníci s komoditami své zboží zbytečně držet, než je odešlou klientům-vlastníkům, nýbrž jich musí určité množství každý den dopravit na místo určení. Termín „místo určení“ si však lze vykládat kreativně, jak předvedli právě majitelé výkonných mozků u Goldmanů: převáží je z jednoho svého skladu do druhého. Mají z toho hned dvojí příjem: zaprvé, mohou klientovi víc naúčtovat za skladování; zadruhé (a především) tím na burzách tlačí spotovou cenu hliníku mírně nahoru. Výsledkem je, že všichni zaplatí za jakýkoli byznys s hliníkem více, než je třeba, a všechny tyto peníze navíc tečou do GS. Tak se dělá skutečný marketing.

Jak vydělat na černošském rozhořčení

Všichni američtí černoši jsou na nohou: floridský soud totiž podle práva osvobodil člověka, jenž loni v únoru v sebeobraně zastřelil agresivního černého teenagera. Vlivní černoši proto rozběhli kampaň za zrušení tamního zákona o sebeobraně, ačkoli tento zákon v řečeném procesu nehrál žádnou roli. Jedním z obzvláště rozhořčených je zpěvák Stevie Wonder, který řekl, že bude Floridu bojkotovat, dokud zákon nebude zrušen. Jeho kampaň, jež vyzývá ostatní umělce k témuž, si v červenci připsala několik desítek zvučných jmen sympatizantů. Má to jediný háček: často jsou ony sympatie smyšlené. Mluvčí skupiny Rolling Stones například řekla, že „nikdo z kapely o ničem takovém neví“. Dobrý pokus, Stevie.

Královská reklama

Každý v marketingové branži, kdo má tělesné otvory, chce vydělat na narození následníka britského trůnu. V době, kdy je dobrých zpráv na světě pomálu, se mohou všichni přetrhnout, aby svoje výrobky spojili s malým princem z Cambridge. K těm nejlépe viditelným patřily (podle časopisu Adweek) následující firmy, jež lze rozdělit do tří skupin: Johnson & Johnson a Pampers jsou svého druhu logické; Coca-Cola, Pizza Hut, Dunkin’ Donuts a Oreo jenom otravné; a výrobce nářadí Craftmans’s Tools rovnou absurdní. God save the King.

Deník The Sun gratuluje k narození princeDeník The Sun gratuluje k narození prince

McRýže je na cestě

McDonald‘s podlehl čtvrtdruhamiliardovému tlaku a rozšířil v Číně svoji nabídku příloh o rýži. Kenneth Chan, šéf McDonald‘s China, vydal tiskové prohlášení, v němž zhruba říká: „Došlo nám, že Číňané jedí hodně rýže.“ Scanner gratuluje globálnímu řetězci k dobrému postřehu. Prodleva s uvedením rýžových pokrmů na jídelníček zaráží o to víc, že jinde v Asii je již McDonald‘s prodává: například v Singapuru je rýžový burger velmi úspěšný.

Apple: iPhony jedou

Jestliže se odpůrci Applu těšili na špatná čísla z druhého kvartálu, která by potvrdila spotřebitelskou „únavu z Applu“, mohli se v půli července radovat jen napůl. Notebooky a iPady sice zaznamenaly mírný meziroční pokles, ale iPhony (tedy zboží v segmentu nejvíce ohroženém konkurencí Samsungu) si naopak polepšily. Apple za dané období prodal 31,6 milionu kusů; loni to bylo 26 milionů. Akcie firmy stouply po zveřejnění výsledků o tři procenta. Pohrobci Steva Jobse mohou znovu jásat.

Taco Bell, děti a nesmysly

Americký řetězec rychlého občerstvení Taco Bell se rozhodl zrušit dětské porce. To provokuje dvě otázky: zaprvé, proč? A za druhé, co má být? Dětské porce Taco Bells tak či tak nikdo nekupuje – tvoří 0,5 procenta prodeje ve srovnání například s 10 procenty, jimiž se na tržbách McDonald‘s podílí Happy Meal. Nápadu ovšem tleskají nutriční aktivisté, tedy lidé, jimž leží na srdci, co vy a já jíme (nejspíš je lepší, když si děti dávají porce dospělé). „Pokračujeme na cestě k lepšímu, relevantnějšímu Taco Bell,“ nechal se slyšet Greg Creed, šéf firmy. „Dává smysl soustředit se na volby vedoucí k expanzi, jež splňují a předčí rozličné požadavky spotřebitelů všech věkových kategorií, aniž bychom ztráceli ze zřetele to, čím jsme skvělí již dnes.“ Jestli se v Taco Bell vaří stejně, jako se tam mluví, navrhuje Scanner, aby zrušili nejen dětské porce, nýbrž i veškeré ostatní, a zbylé hranolky vetkli Gregu Creedovi do krku (nebo kamkoli jinam, aby to uspokojilo a předčilo rozličné požadavky všech lidí, kteří takové věci musejí poslouchat).

Bukurešť, ne Budapešť!

Rumuni mají problém: lidé ze Západu si jejich hlavní město trvale pletou s maďarskou metropolí. Začal s tím před lety Michael Jackson (pozdravem „ahoj, Budapešti!“ na koncertu v Bukurešti); podobně se později vedlo Ozzymu Osbornovi, Iron Maiden, Morcheebě a kdekomu dalšímu včetně španělského fotbalového klubu, který dokonce omylem odletěl do Maďarska na zápas s bukurešťskou Steaua. Rumunská vláda proto uvolnila blíže neurčenou částku na výrobu exportních čokoládových tyčinek, které upozorňují konzumenty, že Rumunsko je něco docela jiného než Maďarsko. Podepsány jsou na tom nápadu agentury McCann Bucharest a MRM Romania. Scanner přeje do Budapkurešti hodně štěstí.

Čínský Messiáš

Kde jsou dnes seriózní peníze? Tam, kde dokážou zaplatit seriál reklam s nejlepším fotbalistou světa Lionelem Messim. A kde že to je? Inu, v Číně, kde jinde. Provozovatel vzkazové služby WeChat nastoupil s televizní kampaní v čele s Messim v 15 zemích světa od Argentiny po Thajsko. Výše odměny slavného fotbalisty zůstala nezveřejněna.