Tereza Svěráková pro Strategii: Rozhlížet se jen na českém trhu nestačí

V lednové Strategii se dále dozvíte, jak postavil svůj marketing projekt Plzeň 2015 – Evropské hlavní město kultury, že Sazka plánuje dotáhnout západní loterijní trh anebo jak si stojí brand slavného fotbalového klubu Bohemians.
Rozumná ženská se do něčeho takového nepustí. Tak kdysi parafrázovala Tereza Svěráková fakt, že jako jedna z mála úspěšných žen domácí reklamy zvládá roli matky i kariéru.
Prošla jste hned několika zahraničními agenturami. V čem se lišily?
Atmosféru agentury určují její lidé, ale pak jsou tu samozřejmě také kulturní odlišnosti. Jinak funguje agentura s francouzským vedením, jinak s vedením německým. Jsem ráda za každou zkušenost. Ale když jsem jich pár načerpala, chtěla jsem se někde usadit na delší dobu.
Říká se, že v reklamě jde především o ostré lokty. Jak jste si s tím poradila?
Já to až tak nepocítila. Myslím, že mám velké štěstí na lidi, kteří mě inspirují lidsky i profesně. Když je ale člověk v mé pozici, někdy prostě musí dělat nepopulární kroky. Nesmí však přitom kličkovat a chodit nakřivo. Já jsem z filmařské rodiny, ale můj táta je celoživotní velký sportovec. A ve sportovním duchu nás děti vychoval. Asi proto mám v sobě chuť vyhrávat. Ovšem čím jsem starší, tím víc je pro mě důležité, aby byla na „trati“ pohoda.
V čem je podle vás rozdíl mezi domácí a zahraniční reklamou?
Hlavně je bohužel stále velký a těžko říct, čím to je. Někdy mám pocit, jako by nám v Čechách obecně chybělo nadšení snažit se přiblížit světové úrovni. A to nejen v tomto oboru. Myslím, že v sobě jako národ máme trochu nabubřelosti, která nám brání přijmout fakt, že jsme v mnoha věcech pozadu. A logicky zvlášť v oborech, které zde vznikly až v devadesátých letech. To zaostávání za světovými standardy se bohužel prohlubuje a já doufám, že nám ten vlak neujede. A že to změní nastupující mladé talenty.