Velký Cirkus: Adrian Sarbu suverénně vládne
Těžko říci, zda podobně mistrovský tah, jaký se povedl Sarbuovi, dokáže předvést někdo z managementu Novy. Přitom první předpoklad by byl naplněn znamenitě: největší komerční televize za první čtvrtletí 2013 spadla do provozní ztráty před zdaněním, amortizací a odpisy (OIBDA) ve výši přes 130 milionů korun. To je snad první provozní prodělek ve sledovaném období za posledních minimálně pět šest let. Ale přece jenom, vyjednávací síla a pozice Jana Andruška je evidentně někde jinde než kouzelnické schopnosti Adriana Sarbua.
Nova si naordinovala zvyšování cen reklamy a žádné agenturní provize a neustoupí, i kdyby trakaře padaly. A ony padají a pořádně velké. Odhady hovoří o tom, že celý český reklamní trh přišel kvůli této taktice zhruba o miliardu korun. To je dost, zvlášť v době permanentní evropské krize. Část peněz se zadavatelé snažili přelít ke konkurenci (Prima Group, TV Barrandov, Atmedia), ale vzhledem k padajícím číslům sledovanosti druhé komerční televize je docela problém někde nějakou částku reklamních peněz rozumně investovat. Spíše to ve výsledku vypadá, že větší část peněz velké firmy prostě a jednoduše přesunuly do okolních zemí středoevropského regionu. A nazdar bazar.
Není nutno, není nutno...
Své by o tom mohl vyprávět například Michel Fleischmann, šéf Lagardère Active ČR (Evropa 2, Frekvence 1). Ten si sice mohl zapálit úspěšnou cigaretu (vzhledem k Fleischmannově závislosti spíše úspěšnou krabičku cigaret) po zatím úspěšném boji o BBC Radiocom (Praha). Jenže co je to platné, když ostatní stanice Lagardère registrují snižující se zájem velkých inzerentů, kteří místo handrkování se s CET 21 raději inzertní peníze podrží, než pustí do nejistých alternativních cest. Lagardère (a další velcí hráči) tak musí sázet čím dál více na diverzifikaci byznysu, například expanzí do internetu nebo do koncertní branže.
Tiskové vydavatelství Mafra vede nutnost takové diverzifikace k poměrně razantním krokům. Na jedné straně v brzké době rozjede druhý kanál hudební televize Óčko (ve hře je název Gold), na druhé straně se na trhu zatím neúspěšně snaží najít kupce pro pražské Expres radio.
Jenomže, jak se zpívá ve známé písničce, „není nutno, není nutno, aby bylo přímo veselo, hlavně nesmí býti smutno, natož aby se brečelo“. I přes ne úplně dobrou kondici televizního trhu se další a další borci snaží urvat svůj díl štěstí s novými projekty. V uplynulém měsíci odstartovaly hned dvě celoplošné televize: teleshoppingová TiP TV (s některými lidmi ze zkrachovalé Public TV) a věštecko-erotická Active TV. To udělalo radost především novému šéfovi Českých Radiokomunikací Michalovi Čupovi. Oba nováčci totiž zapluli do digitální sítě 3, ve které už začíná být docela těsno.
Ovšem ani ostatní multiplexy nepřicházejí zkrátka. Leoš Pohl se dohodl s MF TV o vysílání „nové“ TV Metropol ve své regionální síti 4. K Radimovi Pařízkovi do Regionální sítě 7 zase míří čtyři kanály České televize, včetně chystaného dvojprogramu ČT:D/ČT art. A hned má Čupa mezi vybalováním nábytku (po stěhování z Ruska) o čem přemýšlet. Zvláště když ví, že za chvilku v digitální síti 2 vyprší dosavadní smlouvy hlavní Novy a Nova Cinema.
Oslava s pachutí
Na pražské Letné se mohutně slavilo. Dokonce hned dvakrát. Poprvé, když manažeři majitele Zdeňka Bakaly oznámili, že novým šéfem vydavatelství Economia se stane německý manažer André Warnecke. Varianta Dalibor Balšínek (dosavadní člen představenstva Mafra) totiž všechny na letenském kopci plnila nelíčeným děsem a zmatkem. Podruhé, když bylo oficiálně potvrzeno, že Economia pohltí nemocného internetového hráče Centrum Holdings. Byť si Bakalův podnik vytáhne jen část zaměstnanců CH, i tak je jasné, že na připravovanou transformaci podniku do 21. století nebudou hoši a dívky z Hospodářských novin, Ekonomu nebo iHNed.cz sami. To hned jednomu zvedne náladu. V pražském Karlíně tak vznikne obří mediálně-showbyznysové centrum, jehož kusé vizualizace (rozsáhlý open space atd.) plní nezúčastněné zvědavostí a mírnou škodolibostí, zúčastněné novináře spíše obavami kombinované s husí kůží.
Velké posuny nastaly i ve skupině rádií dalšího mediálního miliardáře Ivana Zacha. Ten se po letech lavírování nakonec rozhodl vyšachovat Radima Pařízka z vlivu na stanice Hey. Pařízek je ovšem, jak známo, dost zarputilý hráč, a ve vzduchu stále visí možnost právní dohry. Zachovi manažeři si však jdou za svým: restrukturalizovat celou skupinu a přesunout všechna rádia (kromě Hey ještě Kiss, Beat, Radio 1 nebo Spin) do firmy Radio Beta, všechna příslušná mediazastupitelství pak do sesterské Radio Alfa.