Vladimír Kočí: Nové pozice vyhrávají interní kandidáti

Vladimír Kočí

Vladimír Kočí Zdroj: E15

Poslední dobou firmy spíše povýší vlastního zaměstnance, než aby přijaly nového. Kandidáti na trhu práce tak v konkurzech na zajímavé pozice slouží spíše jako srovnávací vzorek. „Agentury, které hledají nejvhodnější pracovníky, se tak musejí naučit rozpoznat, kdy je o člověka mimo firmu seriózní zájem,“ říká Vladimír Kočí, partner agentury R4U, která jako jedna z prvních začala oficiálně komunikovat přes profesionální sociální síť LinkedIn.

* E15: Je paradoxní, že nálada ve společnosti nejde ruku v ruce s údaji o trhu práce. Například poslední údaje o nezaměstnanosti z června, tedy před prázdninami, jsou jedny z nejlepších za posledních několik let. Lidé se přitom o práci velmi bojí. Proč je situace takto napjatá?

Na trhu rozhodně není dobrá nálada a neumím říci jediný důvod proč. Když si ale přečtete noviny nebo pustíte zprávy v televizi, tak nenajdete jedinou pozitivní informaci. Evropa má velké problémy, ekonomika je nestabilní. Lidé žijí s pocitem, že něco není dobře a ona je to pravda. Možná, že česká ekonomika na tom papírově není nijak hůře než dříve, ale jsou lidé na trhu, kteří nikdy práci nehledali, a najednou jim trvá měsíce, než něco najdou.

Takovéto příběhy se velmi rychle šíří. Z našeho pohledu, jako dodavatelů, trvají výběrová řízení déle než dříve. Pracuje se na nich i tři až šest měsíců a můžou se zastavit nebo zrušit. Častokrát se to řeší tak, že se spíš udělají ve finále interní přesuny. Slýcháme věty o tom, že firmy mají interního kandidáta, ale nejsou si s ním úplně jistí a chtějí proto vidět ještě lidi z trhu. Což pro nás znamená, že z 90 procent vyhraje interní kandidát, firma si jenom chce porovnat, co je na trhu. A pak nám řeknou, že kandidáti jsou sice o něco lepší, ale zase neznají firmu.

* E15: Když se bavím s personalisty, tak většinou říkají, že jejich prací je nově nejen najít nejlepšího kandidáta, ale i dodat nějakou službu navíc. Co se tedy očekává, že od recruiterů firma získá?

Nesetkal jsem se s tím, že by byl nějaký tlak na další služby. Myslím si, že budou mít dnes více práce agentury, které nebudou tolik viditelně tlačit na výsledek. Pokud agentura bude cítit, že firma jen hledá lidi do počtu k internímu kandidátovi a nepustí se do toho, tak se na ni neobrátí ani s reálnou nabídkou. Firmy totiž v podstatě berou agentury jako zdroj informací.

* E15: Proč ale firmy najímají personalisty, aby jim sehnali další kandidáty, když ví, že povýší někoho z firmy?

Může to být alibismus. Ukážou, že výběrové řízení udělali a nikdo lepší nebyl. Nebo si skutečně nejsou jistí, ale, pro nás bohužel, interní kandidát má vždycky něco navíc oproti kandidátům z trhu práce.

* E15: Které profese či obory jsou v současné době z hlediska zaměstnanosti nejvíc ohroženy?

V tuhle chvíli je to segment telekomunikací. Lidé jsou zde otevření vůči novým nabídkám, neboť mnohdy tuší, že budou končit. U operátorů je dnes spíše tendence k snižování stavů. Operátoři totiž víceméně vědí, kolik budou fakturovat, vědí, kolik jejich klienti utratí a snaží se udržet si ziskovost. Jediná cesta jak vydělat, je snížit náklady, což je často právě propouštění lidí.

* E15: Je naopak profese, které je nedostatek?

Stále je velký nedostatek technických lidí, kteří jsou orientováni na byznys. Nejdou na IT přes IT, ale přes byznys. Dokážou pochopit, co byznys chce a transformují to na IT.

* E15: Jste jedna z mála českých personálních firem, které provozují oficiálně na sociální síti LinkedIn skupinu. Jaké to má výhody oproti obvyklému anonymnějšímu vyhledávání?

Čím více lidí je ve skupině, tím větší máme možnost případnou pozici, na niž hledáme člověka, inzerovat. Když totiž někdo ze skupiny vidí, že se tam objevilo něco zajímavého, tak si to i sami mezi sebou přeposílají. O některých pozicích se intenzivně diskutuje.

Networking je o tom, že každý zná někoho, máme sice ve skupině hlavně lidi se zaměřením na IT, ale jsou tam i lidi z financí a ti znají zase další skupiny zaměstnanců a jsou schopni jim říct, ať se na naši skupinu podívají. Skupina samotná přitom neslouží jenom kvůli inzerci pracovních pozic, ale zprostředkováváme skrze ni i různé zajímavé informace jako například posuny na trhu.

* E15: Investovali jste do své skupiny s více než 1700 členy hodně času a energie. Co jste od tohoto způsobu komunikace čekali na začátku?

Je to právě dopad na cílovou skupinu. Daleko více si přivážete kandidáty k sobě. S kandidátem se potkáme osobně třeba i jen jednou a poté už hlavně komunikujete po telefonu. Když pro něj nic konkrétního nemáme, tak může nabýt dojmu, že je vlastně nezajímavý nebo že naše firma vlastně ani nefunguje. Proto jsme se všichni z naší firmy snažili poslat pozvání všem lidem, s nimiž jsme v kontaktu.

* E15: Kolik lidí pozvání akceptovalo?

To přesně nevím, možná padesát procent, možná více. Existuje více důvodů, proč může někdo odmítnout pozvání do skupiny, jedním z nich je strach, že si zaměstnavatel bude myslet, že shání novou práci. Když máme ve skupině 1700 lidí, tak i kdyby měl na sebe každý z nich navázáno jen dalších padesát lidí, tak hypoteticky oslovujeme už skoro 100 tisíc lidí, a to jsme jenom v první úrovni.

Za další, když jdete přes pracovní portály jako Jobs.cz, tak oslovíte jen lidi, kteří primárně práci hledají. U nás je naopak 50 až 70 procent lidí, kteří aktivně práci nehledají. A tohle je pro nás nejlepší způsob jak jim dát vědět, že máme zajímavou pozici. Na Jobs oni nepůjdou. Takže pracujeme s jinou skupinou lidí. Navíc je to skvělý nástroj na práci s lidmi, se kterými chceme být v kontaktu. Je to i výborný marketingový nástroj, i kdyby nám takto přibyl jeden kandidát za měsíc.

* E15: A máte přehled, kolik nových lidí vám tato aktivita přivede skutečně?

Můj odhad je, že 30 až 40 procent kandidátů, se kterými pracuji, přišlo přes LinkedIn. Ať už se odvolávají na skupinu nebo na doporučení někoho ze skupiny. Stává se, že přijdou lidé s tím, že o nás poprvé slyšeli na LinkedIn.

* E15: Facebook ohlásil nástup na pole vyhledávání zaměstnanců. Nebojíte se, že vaše snaha na profesní síti přijde vniveč v okamžiku, kdy si lidé začnou doporučovat pozice na největší sociální síti?

Musím říci, že jsme Facebook také zkoušeli a není to úplně naše cílová skupina kandidátů. Na LinkedIn je skoro každý profesionál. Facebook mají lidé spojený se soukromím, nemyslím si, že by ho někdo vnímal jako prostředek pro shánění práce, nevím jak ve světě, ale Česká republika se hodně drží tradic. A nemyslím si, že Facebook bude dělat v Česku reklamní kampaně na hledání práce na jejich síti.

A stejně tak často dochází k jisté nevoli k velkým, tím si prošel i Microsoft, ale trochu i Google. A Facebook to pravděpodobně čeká. Navíc prostě hledají nové cesty k penězům kvůli burze a budou zkoušet všechny možné cesty.

* E15: Jinými slovy aktivity Facebooku s hledáním práce nevnímáte jako seriózní, je to jen pokus?

Ano, je to jen pokus, pokus jak najít další možné zdroje příjmu.

* E15: Není ale slabina LinkedIn v tom, že se na něm lidé snaží vypadat daleko profesionálněji, než jací skutečně jsou? Nezkresluje to nábor?

Jsme od toho, abychom se s lidmi sešli, když nás zaujmou. V osobním kontaktu spousta věcí vyplyne na povrch. Ale máte pravdu, že nás občas zaráží, když někdo má profil s desítkami doporučení. Podle toho poznáte, že je něco špatně. Lze ale číst mezi řádky.

Vladimír Kočí (38)

Nové zaměstnance profesionálně vyhledává už od roku 2000. Sám se specializuje zejména na hledání kandidátů v IT a telekomunikacích. V roce 2006 spoluzaložil společnost R4U, která dodává kandidáty nejen na technologické pozice, ale i v oblastech bankovnictví a finance, farmacie, sales and marketing včetně FMCG a další. R4U provozuje jednu z pěti největších českých skupin na sociální síti LinkedIn.

Autor je spolupracovníkem redakce