Maďarští vinaři zkoušejí štěstí s Balatonským vínem

Sudy s Balatonským vínem

Sudy s Balatonským vínem Zdroj: Profimedia

Regionální branding je ve světě známý marketingový tah. Nikoli však v Maďarsku, kde se dodnes v oblasti gastronomie a zvláště vína prosazuje hlavně „celostátní image“.

Spolek balatonských vinařů a hostinských, takzvaný Balatonský kruh, vyšle na trh jednotně označené bílé víno BalatonBor (Balatonské víno). „Spotřebitelé hledají kvalitu především v regionech,“ vysvětluje vznik nové značky mluvčí spolku Gábor Kardos.

„V případě vína třeba v oblasti Bordeaux, Provensálska, Alsaska či Toskánska. Víno označované všeobecně jako francouzské, španělské či italské se v obchodech dostává jen do spodních regálů. Jestliže se tedy odvoláváme jen na image země, v podstatě devalvujeme maďarské víno.“

Přísná pravidla

Balatonské víno má nabídnout příznivý poměr kvality a ceny. Kontroloři Balatonského kruhu proto budou dohlížet i na ceny v obchodech. Ty jsou určeny takto: velkoobchodní 600 forintů (asi 60 korun), maloobchodní 1450 forintů za litr.
V prvním fázi půjde výlučně o nejrozšířenější vlašský ryzlink.

Pravidla jsou přísná. Určují obsah alkoholu (11,5 až 12,5 procenta), minimální dobu dozrávání vína (čtyři měsíce), minimální hladinu zbytkového cukru (čtyři gramy na litr) a podobně. Od jednoho vinaře může přijít do oběhu minimálně tisíc a maximálně tři tisíce lahví. Viněty budou jednotné, měnit se na nich bude jen jméno vinaře.

K iniciativě Balatonského kruhu se připojilo 25 balatonských vinařství, která si na společný marketing, kontroly a jiné výdaje odhlasovala poplatek 30 až 50 forintů z každé lahve vína. První Balatonský ryzlink bude možné ochutnat 24. dubna 2016.

Autor je spolupracovníkem redakce

Vladimír Železný: Na víně se nedá zbohatnout