Tesco otevírá v Londýně chytrý obchod bez pokladen. Následuje Amazon

Obchod Tesco GetGo v Londýně funguje na principu chytré technologie.

Obchod Tesco GetGo v Londýně funguje na principu chytré technologie. Zdroj: Ben Stevens/Parsons Media

Nákupy se obejdou bez interakce s pokladními a bez samoobslužných skenerů. Stát frontu u pokladen už není nutné.
Zákazník si před vchodem načte aplikaci.
Kombinace kamer a senzorů sleduje, co si zákazník vybírá a ukládá do košíku. 
V okamžiku, kdy klient prodejní plochu opustí, se mu zboží vyúčtuje přímo v aplikaci.
Podobné obchody s chytrou technologií nabízí konkurenční Amazon.
8
Fotogalerie

Obchod s chytrou technologií, která bez lidské pomoci dokáže zboží sama rozpoznat a poté sečíst konečnou cenu nákupu, zkouší od úterý britský maloobchodní řetězec Tesco. Jeho první obchod bez pokladen, ve kterém nehrozí fronty, leží v centru Londýna. Tesco se tak vydává ve stopách amerického obchodníka Amazon, který podobné prodejny provozuje už několik let.

„Inovace obchodu Tesco GetGo pomáhá zákazníkům ušetřit čas,“ uvedl pro britský server BBC manažer řetězce Kevin Tindall. „Zatím to zkoušíme v jednom obchodě a těšíme se, jak lidé zareagují,“ dodal. 

Zákazník si před vstupem do obchodu načte aplikaci vedenou u Teska, do které už vložil údaje platební karty. Během nákupu kombinace kamer a senzorů sleduje, co si vybral a uložil do košíku. Jakmile nákup dokončí, může z prodejny jednoduše odejít. Zboží vyúčtuje a konečná částka se strhne přímo v aplikaci. Do několika minut obdrží zákazník potvrzení o zaplacení.

Systém dříve testovali zaměstnanci Teska v britské centrále ve Welwyn Garden, nyní je poprvé k dispozici běžným zákazníkům. Technologii pro Tesco zajišťuje izraelský technologický startup Trigo. Podobná partnerství již uzavřel se supermarkety v Německu a v Nizozemsku.

Svět trápí nedostatek výrobků a surovin

Video placeholde
• Videohub

Tesco již v minulosti ve svých obchodech zavedlo samoobslužné pokladny, skenery nebo nákup přes aplikaci v mobilních telefonech. „V budoucnu chystáme i pro české zákazníky další inovace,“ sdělil deníku E15 mluvčí tuzemského zastoupení Václav Koukolíček bez bližších informací.

Profese prodavače nicméně ani po masivnějším rozšíření prodejních inovací neskončí v propadlišti dějin, domnívá se Koukolíček. „Jsou i nadále potřební při celkovém řízení obchodu, informování či zodpovídání dotazů zákazníků nebo při doplňování zboží,“ vysvětluje mluvčí a dodává, že optimální by byla symbióza inovativních technologií a lidské práce.

Tesco patří v Česku k největším obchodním řetězcům a také největším zaměstnavatelům. Společnost v tuzemsku provozuje 190 prodejen a pracuje pro ni kolem 8400 lidí.

Podobné nákupy bez interakce s pokladními a bez samoobslužných skenerů jako teď ve zkušebním Tesku fungují v obchodech konkurenčního prodejce Amazon. První pobočka Amazon Fresh zahájila provoz v roce 2018 v Seattlu. S chytrými prodejnami firma letos expandovala do Evropy, v Londýně má už šest.

Amazon působí v Česku od roku 2013. První tuzemské distribuční centrum otevřel v roce 2015 a nyní zaměstnává přes tři tisíce stálých pracovníků. V korporátních kancelářích v centru Prahy společnost zaměstnává dalších tisíc specializovaných pracovníků.