Airbus se v pololetí propadl do ztráty, za poslední tři měsíce si připsal pouhých osm objednávek

Airbus oznámil v pololetí roku 2020 hlubokou ztrátu

Airbus oznámil v pololetí roku 2020 hlubokou ztrátu Zdroj: ČTK / AP / Francois Mori

Airbus oznámil plán snížit počet zaměstnanců o 15 tisíc. Na protest proběhlo už několik demonstrací
Airbus oznámil plán snížit počet zaměstnanců o 15 tisíc. Na protest proběhlo už několik demonstrací
Airbus oznámil plán snížit počet zaměstnanců o 15 tisíc. Na protest proběhlo už několik demonstrací
Airbus oznámil plán snížit počet zaměstnanců o 15 tisíc. Na protest proběhlo už několik demonstrací
Airbus oznámil plán snížit počet zaměstnanců o 15 tisíc. Na protest proběhlo už několik demonstrací
9
Fotogalerie

Evropský výrobce letadel Airbus se v první polovině letošního roku propadl do značné ztráty. Hospodářský výsledek před úroky a zdaněním dosáhl -1,6 miliardy eur. Za stejnou dobu loni firma vydělala 2,5 miliardy eur. Obzvláště špatné bylo druhé čtvrtletí, kdy se naplno projevily dopady pandemie koronaviru.

„Dopad COVID-19 na naše finanční výsledky je ve druhém čtvrtletí velmi zřetelný, dodávky dopravních letadel v první polovině roku se meziročně propadly na polovinu,“ uvedl šéf podniku Guillaume Faury. „Upravili jsme naše podnikání, abychom dokázali čelit novým podmínkám na trhu,“ dodal.

Airbus získal v první polovině letošního roku 298 takzvaných čistých objednávek na dopravní letadla, což se jeví v meziročním rovnání jako úspěch. Ve druhém čtvrtletí ale přibylo pouhých osm objednávek, údaj totiž kromě nových ojednávek zahrnuje i odpočty v případě stornovaných zakázek. Konsolidované tržby klesly v pololetí o víc než polovinu na 18,9 miliardy eur.

V reakci na propad poptávky Airbus snížil tempo výroby některých modelů. Měsíčně nyní vyrábí pět letounů A350 místo šesti. Naopak produkce menších strojů A220 se po poklesu během jarního vrcholu pandemie postupně vrací k předkrizovým hodnotám.

Airbus už konce červa oznámil, že během jednoho roku zruší zhruba 15 tisíc pracovních míst. To odpovídá více než deseti procentům její celkové pracovní síly. Opatření se bude týkat zejména Německa a Francie.

Konkurenční Boeing v pololetí vykázal čistou ztrátu tři miliardy dolarů (2,55 miliardy eur). Americká firma se kromě důsledků pandemie musí potýkat i s dopady pokračující odstávky letounů 737 MAX.

Airbus očekává, že letecká doprava se vrátí na předkrizovou úroveň nejdříve v roce 2023, možná ale až v roce 2025. Podobně vývoj situace odhaduje i konkurenční Boeing nebo například asociace aerolinek IATA.