Autoprůmysl ve splínu. Výrobci autodílů čekají potíže, chystají propouštění

Závod firmy Rehau v Jevíčku na Svitavsku

Závod firmy Rehau v Jevíčku na Svitavsku Zdroj: ctk

Výroba v závodě Škoda Auto
Výroba v závodě Škoda Auto
Výroba v závodě Škoda Auto
Výroba automobilů
Výroba automobilů
6
Fotogalerie

Český průmysl včetně klíčového automotive čeká těžký rok. Obchodní válka USA a Číny jen v tomto segmentu sníží tržby o více než desetinu. Oslabení ukázaly i statistiky českého průmyslu za říjen. 

Doba hojnosti pro tuzemské firmy vyrábějící autodíly končí. Tuzemští dodavatelé automobilového průmyslu se připravují na další propad poptávky v příštím roce až o patnáct procent a chystají úsporná opatření.

„Náš obor včetně dodavatelů dílů zažije těžký příští rok, pokles poptávky bude pokračovat,“ míní viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar. „O míře propadu trhu rozhodne, zda budou uvalena cla na evropské automobily ze strany USA, nebo zda dojde k brexitu bez dohody,“ dodal.

Českým exportérům oslabuje poptávka na důležitých trzích, k hlavním důvodům patří obchodní válka mezi Spojenými státy a Čínou. Tu odnáší Německo, odkud se problém přenáší i k nám, míní Špicar s odkazem na to, že průmyslová výroba v Česku zpomaluje už nyní.

V říjnu meziročně klesla o tři procenta, oznámil včera statistický úřad. Hodnota nových zakázek podnikům v říjnu klesla meziročně o pět procent.

„Dříve jsme očekávali růst objemu globální produkce vozidel nad 100 milionů ročně, dnes se hovoří spíše o návratu k hranici 90 milionů,“ říká šéf sdružení AutoSAP Zdeněk Petzl. „U tuzemských dodavatelů čekáme pokles zakázek letos i příští rok,“ podotkl.

Ekonomické tlaky už dopadají na domácí podniky. „Očekáváme pokles tržeb až o patnáct procent,“ říká prezident olomoucké továrny Koyo Bearings ČR vyrábějící ložiska pro automobilový průmysl Petr Novák. 

To by vzhledem k loňským tržbám odpovídalo částce přes 160 milionů korun. „Pokud se bude situace zhoršovat, budeme muset přistoupit i k mírnému propouštění,“ dodal.

Agenturní zaměstnance bude dle potřeby propouštět i největší český výrobce automobilových dílů Brano. Firma počítá s až osmiprocentním poklesem zakázek, což by v případě tržeb znamenalo propad o více než čtyři sta milionů. Podnik chce zakázky částečně nahrazovat vstupem na nové trhy, například do Brazílie či Indie.

Propouštění čeká zaměstnance v oboru automotive i kvůli přechodu k elektromobilitě.

„Výroba elektromobilů nepotřebuje tolik pracovníků jako výroba aut se spalovacím motorem. Nově vzniklá pracovní místa v IT jen těžko vykompenzují počet zaniklých míst,“ říká ekonomka Ilona Švihlíková.

Investice nutné právě na přechod k elektromobilitě není řada subdodavatelů schopna financovat, míní ředitelka pojišťovny pohledávek Atradius Markéta Stržínková. „Problémy takového rozsahu se naposledy objevily v době finanční krize. Vysoká stabilita oboru je minulostí,“ říká s tím, že pojišťovna očekává příští rok nárůst počtu insolvencí v ČR o více než dvě procenta.

Tempo růstu tržeb tuzemských dodavatelů dílů a automobilek výrazně zpomalilo už loni ze sedmi procent na necelé procento. I tak dosáhly rekordních 1,1 bilionu korun. Finálním výrobcům z toho šlo přes šest set miliard, uvedlo již dříve Sdružení automobilového průmyslu AutoSAP.