Brano chystá svou první továrnu v USA, bude vyrábět pro Teslu. Zároveň zůstává v Rusku

Pavel Juříček, majitel skupiny Brano.

Pavel Juříček, majitel skupiny Brano. Zdroj: Szkanderová Michaela

Evropa je polomrtvá. Pokud se chtějí české firmy uživit, musí expandovat do zámoří nebo Asie. V rozhovoru s e15 to alespoň prohlásil majitel skupiny Brano Pavel Juříček. Jeden z největších výrobců automobilových dílů proto v současnosti připravuje svou první továrnu ve Spojených státech. Brano sice na tamní trh dlouhodobě dodává, ve "státech" ale zatím nikdy nevyrábělo. K takovému kroku ho donutila až americká automobilka Tesla. Manažeři podniku s miliardovými tržbami proto nyní letí do zámoří vyjednávat o vznikajících kontraktech.

„Tesla nám přiklepla dvě zakázky, ovšem s podmínkou, že budeme dané díly do dvou let zhotovovat v USA. Tedy levněji než v Česku, které ztrácí konkurenceschopnost,“ uvádí Juříček, jenž působil jako poslanec hnutí ANO během předchozí vlády Andreje Babiše.

Brano se dohodlo s lokálním partnerem, od kterého si bude pronajímat výrobní halu. Ta se nachází ve státu Georgia na východě USA a rozkládá se na 20 tisících metrech čtverečních. Jaké konkrétní díly zde bude zhotovovat, zatím Juříček neupřesnil, údajně z konkurenčních důvodů. Ročně má nicméně těchto produktů dodávat automobilce Elona Muska stovky tisíc kusů.

Tyto dvě zakázky mají Branu vytvořit počáteční obrat továrny 5,2 milionu dolarů. Má-li závod vydělávat, ročně musí podle výpočtů českého dodavatele vytvořit obrat ve výši alespoň dvanácti milionů. Takový odbyt může obstarat do budoucna jen sama Tesla. Ve střednědobém horizontu zde může Brano vytvářet tržby i ve výši 25 milionů dolarů díky zakázkám i pro další automobilky.

„Není to jen o Tesle, v nedalekém státě Chattanooga vyrábí Volkswagen, poblíž je i Audi. V příštích dnech letí můj tým do Ameriky vyjednávat o podrobnostech s Teslou i pronajímatelem haly. Se synem poletíme uzavřít kontrakt, až bude finálně nachystaný, tedy patrně na podzim,“ dodává Juříček. O jeho záměru dříve informovaly také Seznam Zprávy.

Juříčkův podnik zpočátku investuje jednotky milionů dolarů, které půjdou především do strojů a technologií, kterými vybaví halu. Výrobní linku Brano zkonstruuje v Česku, kde zůstane i vývoj a finální testy autodílů. V zámoří pak proběhne jejich finální montáž.

V nově budovaném závodu budou zpočátku pracovat desítky místních zaměstnanců, jejichž měsíční odměna se má většinou pohybovat kolem tří tisíc dolarů. Čeští zaměstnanci Brana - především seřizovači a programátoři - obstarají prvotní přípravu haly, tedy instalaci částečně automatizované a robotizované výrobní linky.

Juříček dlouhodobě varuje před ztrátou konkurenceschpnosti Česka a Evropy ve srovnání právě se Spojenými státy nebo některými asijskými zeměmi. To je i důvod, proč nebude Teslu zásobovat z Česka, ale z nově chystané haly v USA.

Juříček tvrdí, že zatímco v Česku se jeho podniku začátkem tohoto roku prodražila elektřina ze 111 eur za megawatthodinu na 181 eur, v USA cena začíná na dolarovém ekvivalentu čtyřiceti eur. Konkurenční výhodu podle něj představuje i nižší daňové zatížení, kterému podléhá ve státě Georgia. Brano dlouhodobě působí také v Číně, kde letos získalo zakázky za v přepočtu padesát milionů dolarů. Uvažuje také o expanzi do Indie.

Jak upozornil Deník N, Brano dál podniká také v Rusku. Před jedenácti lety tam otevřelo nový závod za čtvrt miliardy korun v Nižném Novgorodu na západě země. Vyrábělo zde například pedály, dveřní zámky a další díly pro řadu automobilek, mezi které patřily Volkswagen či Nisssan a další. Západní automobilky se ale po vyhlášení protiruských sankcí ze země stáhly. Na rozdíl od Brana.

To sice s odchodem automobilek ztratilo řadu zákazníků, zdaleka ale ne všechny. Aktuálně dodává například pro ruskou automobilku VAZ, která vyrábí vozy pod značkou Lada. Branu se podařilo získat i nové zákazníky. „Něco málo dodáváme pro čínské automobilky,“ řekl deníku Juříček.