Britská společnost představila auto pro Afriku, navrhl ho designér formule 1

Nákladní automobil OX

Nákladní automobil OX Zdroj: OX

Nákladní automobil OX
Nákladní automobil OX
Nákladní automobil OX
Nákladní automobil OX
Nákladní automobil OX
11
Fotogalerie
Ačkoliv malý nákladní automobil OX, tedy vůl, není vrcholem průmyslové krásy, určitě byste se za ním ohlédli. Malá kola, hranatá kabina a tři čelní skla dohromady rozhodně nedávají dohromady automobil určený pro výstavy. Účel vozu OX je úplně jiný. Podle jeho autorů je prvním vozidlem, které je vytvořeno přímo pro lidi v rozvojových zemích. Levné, jednoduché a praktické.

Za celým projektem stojí Torquil Norman, britský podnikatel, letecký nadšenec a filantrop. S nápadem přišel před šesti lety a v souvislosti s tím založil společnost Global Vehicle Trust (GVC). Ta si dala za cíl vytvořit ideální vozidlo, které by v rozvojových zemích mohli používat lékaři, humanitární organizace, ale také začínající podnikatelé.

A na pomoc si Norman nevzal nikoho jiného, než jednoho z nejznámějších automobilových designerů vůbec, Gordona Murrayho. Muž, který po dlouhá léta ovlivňoval podobu vozů formule 1 a dal vzniknout nejrychlejšímu autu své doby, náročnou výzvu přijal. Vzniklo tak vozidlo, které se zdaleka nepodobá ničemu, s čím Murray přišel. Co mu však chybí na kráse, s přehledem dohání na praktičnosti.

Auto jako skládačka

OX zatím vznikl ve třech prototypových variantách, podle autorů je velmi blízko sériové podobě. Jednou z hlavních výhod je jeho konstrukce, počítá se totiž s tím, že do cílové destinace dorazí jako skládačka, ve Velké Británii pracovníci k sobě pouze přiřadí potřebné díly.

Díky tomu se do námořního kontejneru vejde šest těchto rozložených vozů, což značně sníží náklady na přepravu. V cílové destinaci pak finální montáž ve specializované firmě zabere třem lidem asi dvanáct hodin.

Hned poté už bude unikátní třináctimístné vozidlo připraveno k běžnému provozu. Deset pasažérů může najít místo k sezení na korbě, další trojice se vejde do kabiny. V ní se pasažéři nacházejí po stranách a řidič uprostřed.

Tato neobvyklá konfigurace, kterou si Murray vyzkoušel už i u supersportu McLaren F1, má jednoduchý důvod. Výrobci tak odpadá nutnost vyrábět verzi jak s pravostranným, tak levostranným řízením. Obzvlášť v Africe existuje mnoho zemí, kde vozidla jezdí vlevo. Zdaleka to však není jediná zajímavost na designu celého auta.

Například dveře od korby, jež se běžně jako u jiných valníků sklápějí dolů, lze snadno odmontovat. Přimontovat zpět se pak dají na délku, čímž utvoří rampu, která usnadní nakládku zboží a materiálu. Prostor pro náklad však skrývá také jinou vymoženost. Běžně se v něm nachází dvojice lavic pro pasažéry, ty se však dají také vymontovat z vozu ven. Z druhé strany mají hrubou strukturu, desku tak posádka může nasunout pod kola v případě, že automobil zapadne v měkkém terénu.

Auto bude pohánět 2,2litrový vznětový agregát od Fordu, nabídne sto koní a 310Nm točivého momentu. Hmotnost vozidla činí 1600 kilogramů, nosnost je necelé dvě tuny. Celá konstrukce nákladního vozu cílí především na jednoduchost a spolehlivost vybraných technologií.

„Navrhování tohoto nákladního auta je nepochybně to nejzajímavější, co mě v mé dlouholeté kariéře potkalo, včetně práce pro formuli 1. Automobil může změnit život obrovskému množství lidí, zároveň nemá ve světě konkurenci,“ řekl designér Gordon Murray.

V současnosti GVC doufá, že najde další investory, kteří by společnosti pomohli rozjet sériovou výrobu automobilu. Zatím stál vývoj plně funkčního prototypu tři miliony liber.

„Naše ohlasy od humanitárních organizací a lidí v Africe jsou pozitivní, v současnosti musíme úspěšně dokončit testování, abychom přesvědčili investory. Automobil má obrovský potenciál a mým snem je, že jednou uvidím naše vozidlo v každé africké vesnici,“ uvedl Torquil Norman. Společnost zatím ještě neoznámila výslednou cenu, za kterou nákladní vozidlo nabídne.