Čára přes rozpočet pro automobilky. Drahé lithium komplikuje zlevňování elektromobilů

Škoda Enyaq 80iV

Škoda Enyaq 80iV Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Škoda Enyaq 80iV
Škoda Enyaq 80iV
Škoda Enyaq 80iV
Škoda Enyaq 80iV
Nabíjecí stanice Ionity
9
Fotogalerie

Automobilky dokázaly stlačit cenu baterií i díky omezenému využívání drahých kovů, problémem se ale může už v příštím roce stát samotné lithium. Jeho ceny rostou. Pro výrobce aut je přitom klíčové, aby co nejvíce srazili cenu elektrických vozů na úroveň aut se spalovacím motorem a nastartovali tak jejich prodej. Pokud těchto elektromobilů neprodají dostatek, hrozí jim v EU vysoké sankce.

Podle každoroční zprávy BloombergNEF průměrná cena za kWh v bateriích užívaných napříč různými sektory, tedy včetně elektromobilů, autobusů a energetických úložišť, meziročně klesla ze 124 eur na 117 eur. Ještě působivější je pak skutečnost, že oproti roku 2010 klesla průměrná cena za 1 kWh v bateriích o 89 procent.

Podle analýz BloombergNEF došlo ke snižování průměrných cen za kWh z celé řady důvodů, včetně přechodu na cenově dostupnější chemii „LiFePo“ a omezení využívání drahých kovů, jako je například kobalt. Při pokračování tohoto trendu by pak průměrná cena kWh v bateriích mohla do roku 2024 klesnout na cca 88 eur, což by měl být bod, kdy se elektromobily konečně cenově srovnají s vozy osazenými spalovacími motory.

Nicméně vyhlídky nejsou pouze růžové. Během tohoto roku totiž došlo k růstu cen lithia, které je základním materiálem pro většinu baterií. Existuje tak možnost, že se cena baterií v příštím roce nepatrně zvedne v průměru na 119 eur za kWh.

>>> více se dočtete na webu auto.cz

Elektromobilita: Jaké jsou plány EU a světa?

Video placeholde
• Videohub