Česká zbrojovka je úspěšná u vojáků, zvýšila tržby na nový rekord
Kovařík odmítl, že by hospodářské výsledky souvisely s migrační krizí. „Pokud nebudu brát v úvahu velké kontrakty, které jsme měli nasmlouvané před třemi až pěti lety, prodej našich výrobků se v roce 2015 oproti předchozímu roku zvýšil o necelou pětinu. Nemyslím ale, že by to nějak významně souviselo s uprchlíky,“ řekl nedávno deníku E15 Kovařík. Ilustroval to na příkladu Spojených států, kterých se příliv migrantů v podstatě netýká.
Zbrojovka exportuje 70 procent své produkce do 98 zemí světa. Klíčovým trhem jsou pro ni právě USA. Zatímco před pěti lety tam zbrojovka dodala zboží za 200 milionů korun, v loňském roce už za 950 milionů.
„Za úspěchem v USA stojí naše nové výrobky. Jsou to pistole P-07/09, samopal Scorpion nebo sportovní pistole řady Shadow. Jde o produkty, které jsme před pěti lety neměli, a dnes jsou to tahouni tržeb a vedou si skvěle na vysoce konkurenčním trhu v USA,“ poznamenal Kovařík.
Zvýšený zájem o zbraně je způsobený i tím, že po letech úspor začínají více investovat do pistolí, pušek, ale vozových parků, obrněnců a letadel české a slovenské ozbrojené složky. Doma měla loni uherskobrodská továrna pětatřicetiprocentní nárůst poptávky, na Slovensku dokonce padesátiprocentní. Uzavřela smlouvu s českým ministerstvem obrany za 476 milionů korun, se slovenskou policií za 383 milionů.
Tradiční český výrobce v minulém roce vyrobil a prodal dohromady 250 tisíc kusů zbraní, převládaly pistole s celkovou produkcí 105 tisíc kusů. „U sportovních zbraní šlo převážně o pistole, které jsou určené ke sportovní střelbě dle pravidel asociace praktické střelby IPSC. V této disciplíně si vedeme naprosto skvěle a naše pistole CZ 75 Shadow v podstatě dominují třídě Production. V každém závodě, kterého se účastníme s touto zbraní, končíme na stupních vítězů,“ dodal Kovařík.
Devadesát procent akcií zbrojovky patří společnosti EHC CZUB, SE, kontrolované René Holečkem, zbylých deset procent členům představenstva. Firma zaměstnává kolem 1800 lidí.