Čína dováží stále více kvalitního zboží. To mimo jiné znamená, že nechce nadále být největším světovým supermarketem. Navíc plánuje sama v budoucnu kvalitu vyrábět a technologicky se svou produkcí přiblížit nejvyspělejším zemím.
I proto se nejlidnatější stát světa od května loňského roku řídí plánem „Made in China 2025“, jehož cílem je do deseti let učinit ze země moderní výrobní supervelmoc.
Do roku 2020 chce země draka dosáhnout čtyřicetiprocentní a do roku 2025 sedmdesátiprocentní soběstačnosti ve výrobě základních součástek a materiálů v následujících odvětvích: letectví, komunikace, výroba a distribuce elektřiny, strojírenství, doprava a elektrické spotřebiče. Do té doby zde ale bude zvýšená poptávka po souvisejících technologiích, kterými země zatím nedisponuje. Ty jí může nabídnout vyspělý svět.
Prioritní sektory |
---|
IT Robotika, pokročilé CNC obráběcí stroje Letectví a kosmonautika Strojírenství pro námořní aktivity, high-tech lodě Železniční zařízení Technologie pro úsporu energie a vozidla na nový/čistý pohon Energetická zařízení Nové materiály Biomedicína a zdravotnické prostředky Zemědělské stroje |
Šance pro české firmy
Nabídnout kvalitu za přijatelnou cenu je, a zejména v budoucnu bude, alfou a omegou úspěšného vstupu na nejlidnatější trh světa.
Prosadit se na největším světovém trhu, který je prioritou pro řadu ekonomicky silnějších hráčů, není pro tuzemské podniky jednoduchý úkol. Vzájemný obchod v posledních letech nicméně stabilně roste. Český vývoz do Čínské lidové republiky v prvním čtvrtletí roku 2015 dosáhl hodnoty 430,5 milionu eur, což je v meziročním srovnání nárůst o více než 20 procent.
„Není pochyb o tom, že čínský trh je trhem náročným na čas i na finanční prostředky, panuje na něm silná konkurence a je samozřejmě velmi specifický, nejen z pohledu jazykových, ale i kulturních odlišností,“ upozorňuje vedoucí ekonomického úseku Velvyslanectví České republiky v Pekingu Klára Jurčová.
Specifická obchodní kultura |
---|
Čína je zemí s dlouhou historií, která má zažitou specifickou obchodní kulturu a společenskou etiketu (takzvanou guanxi). Její pochopení je pro podnikatele důležité, aby se vyhnuli nedorozuměním a komplikacím, jež mohou vést k narušení obchodních vztahů. Čínští obchodníci například nikdy neřeknou jasné ne a zřídka vyjádří otevřeně svůj názor, aby neztratili tvář. Obchody v Číně vyrůstají především ze vztahů, nikoli ze smluv. Čínský partner ve vás musí mít absolutní důvěru bez ohledu na to, nakolik se mu líbí váš produkt. Pokud během jednání uděláte chybu a někoho – byť neúmyslně – urazíte či svým neosobním přístupem odradíte, můžete o slibný obchod přijít. Do úspěchu v Číně je zapotřebí investovat čas a trpělivost. Zájemci o obchod musejí absolvovat mnoho neformálních setkání, návštěv a večeří. |
Pro české vývozce je nejperspektivnější oblast služeb, zdravotnictví, letectví, IT, energetiky, environmentálních technologií a bio a nanotechnologií. V těchto odvětvích nabízejí české firmy kvalitu, kterou asijští partneři ocení.
Dále můžeme zmínit potravinářský průmysl, potravinářské a zemědělské technologie a tradiční výrobky jako sklo včetně designového. Stálicí je pak high-tech strojírenství a dopravní prostředky. Potenciál mají i nejmodernější důlní technologie. Čeští vývozci mohou při svém průniku na nějvětší světový trh využít služeb státní agentury pro podporu exportu CzechTrade.