Čína zachraňuje automobilky, prodeje aut rostou dvouciferným tempem

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Toyota

Světové automobilky stále více obracejí pozornost směrem k Číně jako k záchrannému kruhu. Zdejší silný trh jim kompenzuje slabší poptávku ve vyspělých zemích. Prodej automobilů v Číně neustále roste, v listopadu stoupl o 14 procent.

Meziroční čtrnáctiprocentní nárůst o více než 14 procent dnes oznámilo Čínské sdružení automobilových výrobců (CAAM). Od začátku roku se prodej zvýšil o 13,5 procenta. Celoroční výsledky zřejmě překonají prognózu CAAM, která počítala se sedmiprocentním růstem. V loňském roce prodej stoupl pouze o 4,3 procenta kvůli zpomalení hospodářského růstu a bojkotu japonských vozů v důsledku diplomatických sporů mezi Pekingem a Tokiem.

Státní deník China Daily již o víkendu s odvoláním na údaje Čínského svazu osobních automobilů (CPCA) uvedl, že prodej samotných osobních automobilů v Číně v listopadu stoupl o téměř 15 procent.

Důležitý trh pro Volkswagen

Čínský trh pomáhá například koncernu Volkswagen, který zde dokázal za prvních devět měsíců roku 2013 prodat 1,79 milionu vozů (meziroční nárůst o 18,2 procenta). Výrazně se zde daří například prémiové značce Porsche, která za listopad oznámila desetiprocentní růst na 14 150 vozů, přičemž na výsledku má velký podíl právě odbyt v Číně.

Zvyšování produkce v Číně je pro Volkswagen důležité, pokud chce dosáhnout svého cíle předstihnout do roku 2018 konkurenty Toyota a General Motors a stát se největším výrobcem automobilů na světě. Koncern proto v Číně otevřel už třetí továrnu, kde se budou vyrábět škodovky. V Číně se tak vyrábí modely Fabia, Rapid, Octavia, Super a nově také prodloužená verze Yeti. Příští rok se má přidat Rapid Spaceback.

Kompenzace za slabou Evropou

Čína v roce 2009 díky silnému růstu prodeje vystřídala Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa. Přední světové automobilky se snaží expanzí v Číně a na dalších rozvíjejících se trzích kompenzovat slabší poptávku ve vyspělých zemích. Poptávka v Číně automobilkám vyvažuje slabé prodeje v Evropě.

Automobilový trh v Evropě mezitím dosahuje svého dna. Pod silný tlak se dostal kvůli negativním dopadům dluhové krize na ekonomiku. Evropští spotřebitelé kvůli stoupající nezaměstnanosti omezili nákupy dražšího zboží, jako jsou právě automobily. Poradenská společnost PricewaterhouseCoopers nicméně uvedla, že evropský automobilový trh již dosáhl svého dna a v příštích letech bude pomalu oživovat.

„Nejhorší je za námi,“ prohlásil šéf PSA Peugeot Citroën Philipp Varin. „Evropský trh se během příštích tří až pěti let zotaví,“ dodal. Podle Winterkorna je nicméně na evropský trh zapotřebí i nadále pohlížet skepticky. Podobný postoj vyjádřil rovněž šéf německé automobilky BMW Norbert Reithofer

„Evropa je nyní problémovým dítětem. V letošním roce ještě nevidíme světlo na konci tunelu,“ řekl Reithofer.