Číňané chtějí do Saabu investovat 660 milionů eur

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: AUtorevue.cz

Čínské společnosti Pang Da Automobile Trade a Zhejiang Youngman Lotus Automobile jsou připraveny investovat do rozvoje problémového švédského výrobce automobilů Saab 660 milionů eur (přes 16 miliard korun). Vyplývá to z materiálů, které dnes byly předloženy věřitelům Saabu. Čínské podniky se minulý týden dohodly na převzetí švédské automobilky za 100 milionů eur.

Firmy předpokládají, že do roku 2014 dokážou vrátit Saab zpátky do zisku. V rámci plánovaného snižování nákladů však počítají se zánikem zhruba 500 pracovních míst. Saab nyní ve své švédské továrně zaměstnává kolem 3400 lidí, napsala agentura Reuters.

V příštím roce by podle čínských investorů automobilka měla prodat 55 tisíc vozů, v dlouhodobějším horizontu by se měl její prodej vyšplhat až na 205 tisíc aut ročně. Loni Saab prodal 32 tisíc vozů, letos v dubnu ale zastavil výrobu, protože jeho dodavatelé přerušili dodávky kvůli nezaplaceným účtům.

Pang Da a Youngman podle materiálů plánují poskytnout Saabu okamžitý překlenovací úvěr 50 milionů eur a od příštího roku navíc dlouhodobé finanční prostředky v objemu 610 milionů eur.

„Pang Da a Youngman nehledají rychlou návratnost, jako by tomu bylo u čistě finančního investora,“ upozornil nucený správce Saabu Guy Lofalk. „Jejich investice do Saabu je motivována podnikatelským zájmem a dlouhodobou strategií,“ dodal.

Lofalk minulý týden v reakci na předběžnou dohodu o převzetí stáhl svoji dřívější žádost, aby soud ukončil ochranu Saabu před věřiteli. Ochrana má automobilce umožnit reorganizaci aktivit a její konec by prakticky znamenal bankrot podniku.

Pokud bude dohoda o převzetí dokončena, stane se Saab druhou švédskou automobilkou pod čínskou kontrolou. Loni čínská společnost Geely koupila švédského výrobce osobních vozů Volvo Car od amerického koncernu Ford Motor.

Majitelem Saabu je v současnosti nizozemská společnost Swedish Automobile. Ta koupila Saab loni za 400 milionů dolarů (sedm miliard korun) od americké automobilky General Motors. Transakce tehdy zachránila švédskou značku před postupným ukončením činnosti, o kterém GM rozhodla.