Devalvace nastartovala české textilky k silnému růstu

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: E15 Michael Tomes

Stejně vysoké tržby jako loni měli čeští výrobci textilu naposledy před krizí. Do karet jim hrála větší poptávka a úspěšný přechod na produkci různých technických textilií. Celkem výrobci utržili 44,6 miliardy korun, což je meziročně zhruba o deset procent více.

„Velký vliv měla na růst tržeb také slabší koruna v důsledku zásahu České národní banky. Kolem osmdesáti procent tuzemské produkce se totiž vyváží,“ řekl deníku E15 výkonný ředitel Asociace textilního, oděvního a kožedělného průmyslu (ATOK) Jiří Česal.

Zhruba dvě třetiny celkových tržeb vytvářejí podle Česala producenti technického textilu. Mezi největší firmy v tomto segmentu patří Juta podnikatele Jiřího Hlavatého. Podnik dělá například umělé trávníky.

Letošní rok bude pro výrobce textilu rozhodně složitější

Do evropské špičky ve výrobě netkaných textilií, které nacházejí uplatnění mimo jiné v hygienických výrobcích, patří znojemská společnost Pegas Nonvowens. Společnost dokázala navzdory politickým turbulencím rozjet úspěšně výrobu v Egyptu.

Právě politická nestabilita v Africe a dalších regionech ovšem podle šéfa asociace přispěje k tomu, že rok 2015 už pro výrobce tak jednoduchý nebude. „Letošní rok bude pro výrobce textilu rozhodně složitější. Budou sice dále růst, ne už ale tak jako loni,“ uvedl manažer.

Konec pádu

Stejně si ale producenti textilu mohou pískat ve srovnání se svými kolegy z výroby oděvů. Tento segment sice už zastavil pád, ale růst se zatím nedostavil. Loňské tržby producentů módy dělaly 6,4 miliardy korun.

„Cesty textilního a oděvního průmyslu se začínají rozcházet,“ dodal Česal z ATOK. Výroba oděvů je totiž stále náročná na množství lidské práce, kterou nelze tak snadno nahradit stroji jako u produkce technických textilií. Proto podle ředitele asociace vytváří obor proti textilu také nižší přidanou hodnotu.

Obuvníci nestíhají

Po letech propadů se začalo blýskat na lepší časy tuzemským výrobcům obuvi. Mimo jiné díky časté specializaci na dětské či zdravotní boty. Obor sice nevykázal výrazný růst, ale i stagnace je v tomto případě dobrou zprávou. Ročně tuzemští ševci udělají kolem 4,2 milionu párů bot. „Od některých společností máme signály, že nestačily vyrábět,“ sdělila tajemnice České obuvnické a kožedělné asociace Vlasta Mayerová.

Tržby českých výrobců (v miliardách korun)
RokTextilOděvy
200544,712,1
200644,99,4
200746,58,6
200837,48,6
200933,67,5
201035,06,3
201139,66,6
201239,66,3
201340,76,4
201444,66,4

Trend potvrzuje například společnost Fare z Valašských Klobouků, která se zaměřuje na boty pro děti. „V roce 2014 jsme vyrobili o patnáct procent více obuvi, než v roce 2013,“ řekl deníku E15 jednatel Fare Alois Šůstek. V letošním roce chce firma udržet výsledky minimálně na úrovni minulého období.

Podobnou zkušenost má další producent dětské obuvi Jonap z Olomoucka. „Výroba byla loni výrazně vyšší než v roce 2013. V souvislosti s tímto vývojem jsme zaznamenali lepší hospodářský výsledek než v roce předešlém. Hlavní vliv na to měla vyšší poptávka po kvalitní dětské české obuvi,“ uvedla manažerka podniku Jana Jarošová.

Obuvníkům pomáhá rovněž růst výrobních nákladů čínské konkurence a problém dostat z Číny boty včas do Evropy. Brzdou dalšího rozvoje je však podle Mayerové z obuvnické asociace nedostatek kvalifikovaných obuvníků.