Dotace na elektromobily pro domácnosti jsou blízko, nejdříve je ale otestují obce

Japonský elektromobil GLM G4

Japonský elektromobil GLM G4 Zdroj: Autorevue.cz

Japonský elektromobil GLM G4
Japonský elektromobil GLM G4
ilustrační foto
Klame tělem. Pouze 2,5 m dlouhý koncept elektromobilu BB1 nabízí čtyři místa
Hyundai, elektromobily
16 Fotogalerie

V Česku se rozjíždějí dotace na elektromobily a plynová auta pro obce, později by o peníze na nákup elektroauta mohli žádat i domácnosti. Ministerstvo životního prostředí vyčlenilo pro obce, kraje,  obecní a krajské firmy a organizace 100 milionů korun, z nichž podpoří nákup 400 až 500 elektromobilů a plug-in hybridů a stejné množství aut na stlačený zemní plyn CNG.

„Po vyhodnocení tohoto pilotního projektu bude na řadě podpora pro občany. Ještě tato vláda by měla připravit podmínky, aby se dala pro obyvatele vypsat podpora na pořízení čistých aut,“ slibuje ministr životního prostředí Richard Brabec. Dotace na elektromobily pro firmy už rozdává operační program OP PIK, který spravuje ministerstvo průmyslu a obchodu.

Původně MŽP chtělo dotovat obcím jen nákup osobních vozů. Jenže průzkum mezi samosprávami ukázal, že by si chtěly kupovat také skútry či lehká užitková a nákladní auta. Na osobní auto na plyn získají dotaci 50 tisíc korun, na minibus 100 tisíc korun a střední nákladní auto 200 tisíc korun. U elektromobilů dostane osobní vůz dotaci 220 tisíc korun. Nákup skútru podpoří MŽP 20 tisíci korunami. Cenu elektrického minibusu dotace odlehčí o 800 tisíc korun. „Výši dotace jsme počítali podle nákladů na pořízení a provoz vozu,“ vysvětluje Vladislav Smrž, náměstek ministra životního prostředí pro politiku životního prostředí.

Samosprávy a jejich organizace se o dotaci mohou ucházet až do konce března příštího roku. Platí, že peníze dostanou všichni až do vyčerpání stomilionového balíku. „Při velkém zájmu jsme ale připraveni navýšit množství peněz o dalších 50 milionů korun,“ říká Brabec.

Na nákup nových aut budou mít obce čas až do konce roku 2018. To vytvoří dostatečný prostor pro dobudování chybějící nabíjecí infrastruktury případně plniček CNG i v menších obcích. „Komerčně životaschopná je dobíjecí stanice, kde baterie doplní během dne deset aut. Toho se dá dosáhnout i v městech typu Chrudim, s níž už spolupracujeme,“ vysvětluje David Hajman z energetické společnosti ČEZ.

Rychlodobíjecí stanice, která umí baterii dobít během dvaceti minut, vyjde zhruba na milion korun. Obyčejná dobíječka stojí kolem půl milionu korun. Jejich výstavbu slibují kromě ČEZ také E.On nebo PRE. Tam, kde se zatím dobíjecí stanice nevyplatí budovat, přichází v úvahu dobíjení z upravené zásuvky. Její úprava stojí kolem 30 tisíc korun.

MŽP si od dotací, které jsou hrazeny čistě z českých zdrojů, slibuje zvýšení popularity vozidel na alternativní paliva. Jejich větší rozšíření by mělo pomoci vyčistit vzduch ve městech. „Když budou mít obce elektromobily, tak třeba začnou více uvažovat o opatřeních, jako jsou prioritní parkovací místa pro tento typ vozidel nebo vyhrazené silniční pruhy, které usnadní jejich majitelům dopravu,“ dodává Brabec. Tyto dodatečné přínosy vlastnictví elektroauta by mohlo jejich majitelů částečně vykompenzovat vyšší pořizovací cenu.