Ekologická formule: Sen se letos stane skutečností

Elektrická Formule E

Elektrická Formule E Zdroj: FIA Formula E

Elektrická Formule E
Elektrická Formule E
Elektrická Formule E
Elektrická Formule E
Elektrická Formule E
7
Fotogalerie
Pořádat závody formulí, být ekologický a navíc pro širokou veřejnost atraktivní stejně jako legendární F1. V roce 2012 to byly pouze smělý plán a myšlenka bez zázemí, aplikované technologie, prostředků a hlavně masové veřejné podpory, které prezentoval španělský byznysmen v auto-moto branži a bývalý politik Alejandro Agag. Neuběhly však ani dva roky a první reálná „ekoformule“ sjela z výrobní linky a ještě letos v září by se měla postavit do startovního pole po bok obdobných monopostů.

K prvnímu z deseti závodů nového seriálu Formule E pod Agagovou taktovkou, v němž budou závodit výhradně plně elektrické a ekologické formule převážně na městských okruzích, dojde letos 13. září v Pekingu. „Je to další významný milník. Když jsme projekt Formule E odstartovali, neměli jsme nic: města, týmy, vozy, ani jsme nebyli s nikým domluveni na vysílacích právech. Dnes máme všechno, včetně monopostu,“ prohlásil minulý týden Alejandro Agag při prezentaci nového vozu v Las Vegas.

A zájem publika by si seriál mohl získat velmi rychle. První před týdnem představený monopost Formule E, Spark-Renault SRT 01E, je totiž schopen dosahovat rychlostí přes 240 kilometrů za hodinu, z nuly na sto zvládne díky extrémně výkonným bateriovým článkům zrychlit za necelé tři sekundy, a to vše téměř neslyšně.

Vůz se navíc umí sám za jízdy „dobíjet“ – při brzdění dochází k uložení části hybné energie do hnacích článků, design monopostu pak využívá například speciálně upravená křidélka, která zlepšují jeho aerodynamiku. Úroveň hlasitosti při závodu by navíc neměla přesáhnout osmdesát decibelů, tedy jen o deset jednotek hlasitosti více, než vydává běžný automobil. Pro srovnání: stávající tratě F1 vykazují při závodě hlučnost kolem 130 decibelů.

Nová nejvyšší třída závodů jednomístných a výhradně elektricky poháněných závodních vozů tak představením prvního vozu otevřela náruč fanouškům více než doširoka. V rámci zvládnutí vysokých nákladů na provoz Formule E je pak navíc maximální cena jednoho monopostu omezena na 350 tisíc eur, přičemž každý z konstruktérů musí umožnit přístup ke svému vozu minimálně dvěma dalším týmům.

Celkem se závodů zúčastní deset týmů, dvacet jezdců a čtyřicítka vozů. Diváci se navíc budou moci těšit i na ve formulích netradiční disciplínu – piloti totiž v rámci zastávky v boxech nebudou čekat, až jim mechanici vymění pneumatiky nebo baterie, ale naopak sami budou muset dosprintovat sto metrů k druhému nabitému monopostu a s ním pokračovat v závodu.

Testování elektrické formule