Ekologové: Nepodváděl jen Volkswagen, Berlín problémy léta tajil

Měření emisí u vozu Volkswagen v USA

Měření emisí u vozu Volkswagen v USA Zdroj: ctk/AP

Štěpán Bruner
O softwaru, který manipuluje s hodnotami emisí, jsme už v roce 2011 informovali ministerstvo dopravy, tvrdí německé ekologické sdružení. Podváděly ale i další automobilky, dodávají ekologové. Úřady zatajování skandálu odmítají.

Berlín věděl o podvádění při emisních testech mnohem dříve, než se dosud uvádělo, a měl o celé záležitosti poměrně podrobné informace. To, z čeho od vypuknutí skandálu viní vládu opoziční poslanci, nyní tvrdí i ekologické sdružení Deutsche Umwelthilfe (DUH), píše deník Die Welt.

Podle údajů šéfa DUH Jürgena Resche se ekologové v uplynulých letech opakovaně scházeli se zástupci ministerstva dopravy. Jednání se týkala mimo jiné emisních testů a velkého rozdílu mezi naměřenými hodnotami v laboratoři a při reálném provozu.

Jinak to nešlo

DUH argumentovala, že tak velkých rozdílů je možné dosáhnout jedině pomocí softwaru, který během testu vypne některé funkce způsobující vyšší emise. Zástupci ministerstva při jednáních přiznali, že o takových praktikách vědí, tvrdí DUH.

Ekologové to dokládají protokolem z jednání s úředníky ministerstva z 10. února 2011. „Cílem je zabránit silnému ovlivňování měřicího cyklu při typové zkoušce vozidla, především skenování cyklu,“ uvádí dokument. Jako skenování cyklu se odborně označuje právě software rozpoznávající měření emisí.

„Problém je v BMVBS (Spolkové ministerstvo dopravy) známý,“ píše se dál v protokolu. Pracovník ministerstva dokonce zasedal v pracovní skupině Evropské hospodářské komise OSN (UNECE) zabývající se obcházením emisních testů a vedl příslušnou pracovní skupinu německého ministerstva, dodává dokument.

DUH přímo poukázala i na konkrétní provinilce – mimo jiné na Volkswagen Passat, který odstartoval současný skandál v USA. Ekologové poukazovali rovněž na další modely a automobilky. „Opakovaně jsme se snažili ministerstvo dopravy na téma podvodné technologie upozornit, nikdy jsme ale neuspěli,“ řekl Resch. „Měli jsme a stále máme jednoznačné důkazy, že automobilky, tedy nejen Volkswagen, tuto technologii používaly,“ dodal.

Jasno bude během dnů

Ministerstvo dopravy se v reakci podrželo svého dřívějšího prohlášení, kterým odmítalo nařčení ze strany opozičních poslanců. „Až do uveřejnění zprávy o manipulacích Volkswagenu u dieselových vozidel nám nebylo známo, že by se používal nezákonný software,“ uvedl rezort.

O jednáních s DUH si ministerstvo žádné záznamy nevedlo. Žádná pracovní skupina se podle úřadu podvody při měření emisí nikdy nezabývala a v případě jednání na úrovni ENECE šlo o vývoj nového měřicího cyklu označovaného WLTP.

Ministerstvo dopravy nyní provádí emisní testy v laboratořích i ve skutečném provozu, zaměřuje se přitom nejen na Volkswagen, ale i na další značky. „Výsledky dodatečných zkoušek dieselových vozidel budou zveřejněny v příštích dnech,“ dodal úřad.