Evropské automobilky si užívají ziskové žně, ne všechny země z trendu těží

Automobilka TPCA(Toyota Peugeot Citroën Automobile) Kolín.

Automobilka TPCA(Toyota Peugeot Citroën Automobile) Kolín. Zdroj: CTK

Továrna Hyundai v Nošovicích
Továrna Hyundai v Nošovicích
Továrna Hyundai v Nošovicích
Továrna Hyundai v Nošovicích
Továrna Hyundai v Nošovicích
7 Fotogalerie
Evropské automobilky těží z růstu poptávky na starém kontinentě, většině z nich rostou prodeje i zisky. Dařilo se například automobilce Audi, která zvýšila své prodeje v prvním pololetí o 5,6 procenta na 953 tisíc vozů. Čistý zisk jí ovšem klesl podobně jako celému koncernu Volkswagen, důvodem byl především emisní skandál.

Čistý zisk Volkswagenu se kvůli němu propadl o 37 procent na 3,6 miliardy eur. Ovšem bez zahrnutí mimořádných položek (především právě nákladů na emisní skandál) provozní zisk koncernu stoupl zhruba o sedm procent na 7,5 miliardy eur. V pololetí automobilka zvýšila dodávky zákazníkům o 1,5 procenta na 5,12 milionu vozů.

Společnost tak navzdory emisnímu skandálu vystřídala v čele světového automobilového trhu japonského konkurenta Toyota Motor, kterému poklesl odbyt o 0,6 procenta na 4,99 milionu vozů.

Daří se i dalším evropským hráčům. Dobrým příkladem může být ještě nedávno problémová italská automobilka Fiat, které vzrostl ve druhém čtvrtletí čistý zisk o 25 procent na 321 milionů eur. Sázka na expanzi do USA a vstup do krachující automobilky Chrysler se vyplatily. Většinu zisku automobilky generuje americký trh.

Přitom ještě před pár lety během období hospodářské krize stála řada výrobců automobilů nad propastí. Část poptávky tehdy sice nahrazovala rychle rostoucí Čína, evropské továrny však trápila nadprodukce a obrovské ztráty.

Vlivem nižších prodejů také došlo ke zničujícímu cenovému souboji, kdy automobilky prudce snižovaly ceny svých starších modelů, což se projevilo především na automobilech v segmentu střední nižší třídy. Nyní je ale vše jinak a automobilky prosperují.

Výrobci také v posledních letech expandovali tam, kde se jim to vyplatí, především do „nákladově efektivních“ zemí bývalého východního bloku. Vítězem je nejen Česká republika, ale také Slovensko, Polsko či Rumunsko.

Příkladem země, která je tímto přesunem naopak poškozena, je Francie. Stále rostoucí mzdové požadavky a velká síla odborových svazů, které dokážou blokovat výrobu, vedly k tomu, že produkce automobilů v této zemi dlouhodobě klesá.

Podívejte se na snímky z továrny Hyundai v Nošovicích:

V roce 2005 se ve Francii podle statistik Mezinárodní asociace výrobců vozidel OICA vyrábělo více než 3,5 milionu aut. V roce 2015 už jich bylo jen 1,97 milionu.

Zatímco samotná Francie zažívá úbytek pracovních míst v automobilovém průmyslu, dvěma hlavním francouzským automobilkám se daří.

Zisk automobilky Renault v prvním pololetí vzrostl o devět procent na 1,5 miliardy eur. Ještě úspěšnější byla automobilka PSA Group, která zahrnuje značky Peugeot a Citroën. Tato skupina zdvojnásobila čistý zisk na 1,21 miliardy eur, což je nejvíce v její historii.

Nezdá se, že zvyšování zisků automobilek by bylo jen krátkodobým výkyvem. V branži panuje optimismus. Například francouzský Renault očekává pětiprocentní nárůst automobilového trhu na starém kontinentě, zatímco světový automobilový trh podle jeho dat vykáže za letošek nárůst jen o 1,7 procenta.

Produkce a ziskovost největších evropských automobilových společnostíProdukce a ziskovost největších evropských automobilových společností | Zdroj: E15