Falcon Heavy je velkým úspěchem Muskových inženýrů. Ne však jeho byznysu

Raketa Falcon Heavy úspěšně odstartovala a načala novou éru dobývání kosmu.

Raketa Falcon Heavy úspěšně odstartovala a načala novou éru dobývání kosmu. Zdroj: Foto ara

Falcon Heavy by měl v budoucnu sloužit k dopravě těžkých nákladů na oběžnou dráhu, při vědeckých misích, vesmírné turistice nebo třeba při cestách na Měsíc a na Mars.
Raketa Falcon Heavy úspěšně odstartovala a načala novou éru dobývání kosmu!
Raketa Falcon Heavy úspěšně odstartovala a načala novou éru dobývání kosmu!
Elon Musk, šéf společnosti SpaceX
Elon Musk, šéf společnosti SpaceX
15
Fotogalerie

Obří raketa společnosti SpaceX vizionáře Elona Muska měla před několika dny úspěšnou premiéru. Stovky tisíc lidí sledovaly přímý přenos startu rakety Falcon Heavy, jejíž vývoj stál zhruba půl miliardy dolarů. Do budoucna ale nemá Falcon Heavy tak široké využití, jak se dřív předpokládalo.

Falcon Heavy měl původně odstartovat už v roce 2011. V té době soukromá vesmírná společnost SpaceX bojovala o pozornost a svět čekal, že pokud konečně dojde k další velké vesmírné misi na Měsíc nebo dokonce Mars, bude to pod taktovkou americké vládní agentury NASA.

Uplynulo však sedm let a poprvé byla do vesmíru vyslána nejvýkonnější komerční raketa současnosti, za jejímž vývojem nestála žádná vláda. A Mars už tak není výhradním cílem NASA nebo jiné státní instituce.

Úspěch Falconu Heavy navíc otevírá Muskově společnosti SpaceX dveře k zakázkám třeba od saúdskoarabské telekomunikační společnosti či americké armády. Vesmírný výzkum je nákladný, a na rozdíl od agentury NASA nemají soukromé společnosti k dispozici peníze daňových poplatníků, takže většina komerčních společností vydělává peníze tím, že vynáší satelity na oběžnou dráhu. Podle The Wall Street Journal ale mnozí experti pochybují, že Falcon Heavy přinese SpaceX ekonomický profit.

Od roku 2010 posílá SpaceX do kosmu menší Falcon 9, který vynáší satelity, ale i zásobování pro Mezinárodní vesmírnou stanici. Firma dokázala konkurenty přebít nižšími cenami, s čímž souvisí to, že SpaceX vyvinula znovupoužitelné nosiče. Ty se po vynesení nákladu vrátily zpět a přistály na Zemi.

Kvůli tomu, že Falcon Heavy použil dva použité nosiče z Falconu 9, stála celá úterní akce 90 milionů dolarů. Start nového Falconu 9 stojí pro srovnání 62 milionů dolarů. To je ale jen start, vědecký vývoj samotné rakety stál podle Muska asi půl miliardy. „Třikrát jsme málem celý projekt zrušili,“ řekl podle The New York Times Musk k tomu, na jak dlouho se projekt oproti předpokladům protáhl.

NASA, která ohlásila misi na Měsíc, cenou nedokáže vůbec konkurovat. Agentura právě vyvíjí obří raketu Space Launch System, která by měla dopomoci astronautům na Měsíc, případně až na Mars. Náklady na start této rakety mohou podle NASA dosáhnout až 500 milionů dolarů. Vývoj samotné rakety ale bude stát zřejmě několik miliard dolarů. Vyloučená nicméně není spolupráce právě s komerčními společnostmi jako SpaceX nebo Blue Origin.

Přesto však Falcon Heavy nemá tak zářnou budoucnost, jak si Elon Musk v roce 2011 přestavoval. Satelity se totiž stále zmenšují, a to komerční i vojenské. „Nepodpořím nákup velkých satelitů, které se stanou lákavým cílem,“ řekl generál John Hyten, který šéfuje Strategickému velitelství americké armády. Podle Wall Street Journal poslal Pentagon v posledních letech na oběžnou dráhu jen dva ultratěžké satelity. Celosvětový vesmírný byznys dosáhl v loňském roce 345 miliard dolarů.

I větší satelity, které by původně potřebovaly sílu sedmadvaceti motorů Falconu Heavy, si nyní vystačí s vylepšeným Falconem 9, jehož „pronájem“ je pro firmy také výrazně levnější.

Heavy měl původně vynést náklad na Mars, minulý rok Musk také uvedl, že raketa vynese dva turisty na cestu kolem Měsíce. Všechny tyto nápady ale byly postupně smeteny ze stolu a Falcon Heavy ztrácí jasné využití. „Nerozumím tomu, co s tím teď plánují dělat,“ řekl šéf vesmírného programu společnosti Boeing John Mulholland.

Všechny síly ve SpaceX se totiž nyní upínají ke zcela nové raketě BFR, neboli Big Falcon Rocket (občas se jí také přezdívá Big Fucking Rocket), která má ambici zamířit na Mars. První testy si Musk přeje spustit v roce 2020. Konstrukce a start Heavy Falconu tak v tomto kontextu představují potřebný odrazový můstek.

Světem v posledních měsících hýbou také kryptoměny. Vše o nich najdete zde >>>

Kurz bitcoinu sledujte na aktuálním grafu >>>

Jak na bitcoin? Přehled základních informací o nejrozšířenější digitální měně čtěte tady >>>

„Po úspěchu Falconu Heavy jsem si jistý, že dokážeme BFR zprovoznit,“ řekl Musk na tiskové konferenci po úterním startu. Přestože je vesmírný program SpaceX nákladný, firmě se stále daří lépe než druhé Muskově firmě Tesla, která se letos propadla do rekordní ztráty.

Společně na Mars

Vizionář Elon Musk, jehož snem je dopravit člověka na Mars a rudou planetu kolonizovat, nyní doufá, že úspěšný start Falconu Heavy inspiruje další společnosti i vlády v dosažení vyšších cílů. „Chceme další vesmírné závody,“ řekl Musk.

Mezi jeho nejbližšími konkurenty patří například miliardář a zakladatel Amazonu Jeff Bezos, který provozuje vesmírnou společnost Blue Origin a který si také dokáže představit, že do vesmíru dopraví miliony lidí. Americká společnost Planetary Resources, která má podle The New York Times velkého investora z Lucemburska, zase plánuje těžit na asteroidech. Firma Moon Express zase počítá s pravidelnými lety na Měsíc a zpět na Zemi. Vesmírný program má i společnost Boeing, která chce dopravovat lidi do kosmu.

Americká vláda, která ovládá agenturu NASA, se ústy bývalého prezidenta Baracka Obamy zavázala, že do dvaceti let vynese člověka na Mars. Ve své snaze možná nebude sama, pomoci jí mohou právě komerční firmy. „Žádná organizace nemá takové prostředky, aby mohla rychle začít s objevováním sluneční soustavy s naléhavostí, která je potřeba, a především s bezpečností, jaká je potřeba,“ řekl ředitel americké Federální letecké správy George Nield.