Francouze technické obory nezajímají, chybí jim zaměstnanci pro letecký průmysl

Francouzský výrobce leteckých dílů a motorů Safran

Francouzský výrobce leteckých dílů a motorů Safran Zdroj: Safran

Francouzský výrobce leteckých dílů a motorů Safran
Francouzský výrobce leteckých dílů a motorů Safran
Francouzský výrobce leteckých dílů a motorů Safran
Francouzský výrobce leteckých dílů a motorů Safran
Francouzský výrobce leteckých dílů a motorů Safran
35
Fotogalerie

Objednávkové knihy jsou plné na několik let dopředu, francouzský letecký průmysl má přesto potíže. Ačkoliv se Francie potýká s vysokou nezaměstnaností, do prosperujícího odvětví se nedaří nalákat nové pracovníky, píše odborný magazín Aviation Week.

Podle mnoha objektivních měřítek by mělo být zaměstnání v leteckém průmyslu atraktivní. Nabízí vysoké mzdy, moderní pracovní prostředí a ekonomové předpovídají jeho dlouhodobý růst. Přesto se firmám jako Airbus Group, Dassault Aviation nebo Safran dlouhodobě nedaří obsadit některé pozice.

Obzvláště velký nezájem o odvětví projevují mladí Francouzi, a to navzdory tomu, že práci nemá téměř čtvrtina lidí ve věku od 15 do 24 let. „Mladí mají v leteckém průmyslu zajištěnou budoucnost,“ uvedl Philippe Eudeline, prezident konsorcia firem Normandie Aeropace. Letecké podniky nabízejí dělníkům mzdy od 2200 do 3300 eur (60 až 90 tisíc korun), což je více než francouzský národní průměr, a vysoce to překonává platy v jiných dělnických profesích.

Konsorcium po zájemcích nepožaduje žádné zvláštní dovednosti a nabízí zaměstnancům bezplatné zaškolení. Přesto například na poslední školení dorazilo jen osm zájemců a pouze tři jej dokázali absolvovat a následně získat zaměstnání v leteckém průmyslu. Normandie přitom patří k oblastem s nejvyšší nezaměstnaností v zemi.

S potížemi při hledání pracovníků se potýkají především menší subdodavatelé, nouze se ale nevyhýbá ani největším hráčům. „Navzdory našim slavným programům máme při hledání zaměstnanců do výroby stejné potíže jako menší firmy,“ uvedl Philippe Boulan, ředitel Safran University, která vzdělává budoucí zaměstnance stejnojmenné firmy.

Panují přitom obavy, že situace se s odchody zaměstnanců na penzi bude v příštích letech zhoršovat. „V některých oborech během deseti let odejde do důchodu 40 procent lidí,“ uvedl ředitel lidských zdrojů u Air France Industries Jerome Ivanoff. Chybí hlavně svářeči, montéři, střihači kovů a soustružníci.

Neochotu mladých pracovat v leteckém průmyslu si firmy vysvětlují především ustálenými stereotypy ve francouzské společnosti, která univerzitní vzdělání řadí vysoko nad technické obory. Veřejnost také pod dojmem uzavírání mnoha tradičních továren nabyla dojmu, že průmyslová výroba nemá budoucnost.

Průmysl navíc poukazuje na to, že v regionu, kde se nacházejí letiště Charlese de Gaulla, Le Bourget a Orly, tři největší letiště ve Francii, sídlí jen jedno učiliště pro letecké techniky.

Francouzské letecké podniky v čele se Safranem proto investují osm milionů eur do technologického institutu, který by měl mladé lidi přilákat do leteckého průmyslu a zároveň je vyučit v potřebných oborech. Institut by měl otevřít v září příštího roku.