Jádro je dobré, učí za miliony energetické firmy školáky

ilustrační foto (Matematicko - fyzikální fakulta UK v Praze má k dispozici školní jaderný reaktor VR-1)

ilustrační foto (Matematicko - fyzikální fakulta UK v Praze má k dispozici školní jaderný reaktor VR-1) Zdroj: Petr Topic, Sedmicka

České energetické firmy rozhodně nezanedbávají osvětu budoucích spotřebitelů, voličů a případných zaměstnaců, do vzdělávacích programů plynou ročně miliony korun. Začíná se ve už ve školkách, končí v důchodu. Výjimkou nejsou ani specializovaná letní soustředění.

Společnost Lumius, alternativní dodavatel elektřiny a plynu, v loňském roce do kampaně na podporu jádra podle ředitele firmy Miloně Vojnara investoval 1,5 milionu korun. „Naše společnost je zastáncem jaderné energetiky a vidíme v ní budoucnost. Vzhledem k tomu, že ačkoliv jsme malá země, tak se v České republice provozují dvě jaderné elektrárny. Lidé ale vnímají jádro negativně,“ uvedl.

Cílem kampaně je podle něj představit jadernou energetiku ze všech úhlů tak, aby si každý mohl udělal svůj obrázek. „Až třeba někdy v blízké budoucnosti bude občan rozhodovat v referendu, zda postavit za „humny“ jadernou elektrárnu, tak by měl být vybaven maximem informací,“ zmínil Vojnar.

Peníze, které posílá Lumius do osvěty, jsou pro firmu investicí do budoucna, obchodník s energiemi hodlá totiž v České republice postavit malou jadernou elektrárnu, výstavba by měla odstartovat v roce 2020. A tak se na případné referendum aktivně připravuje. Cílí zejména na sedmé a osmé třídy základních škol, kdy se školáci začínají o jádře učit. V roce 2020 bude nynějším školákům 20 let, případného referenda se tak budou moci aktivně zúčastnit.

Lumius nechal vytisknout v stotisícovém nákladu brožuru, kampaň vede i na Facebooku a letos v únoru zřídil speciální web nukleonstory.cz. „Přes prázdniny bude probíhat zhodnocení kampaně a na základě něho bude postavena další strategie projektu,“ sdělil serveru E15.cz Vojnar.

NukleonNukleonZdroj nukleon.cz

S osvětou nezahálí ani největší česká energetická společnost ČEZ. S cílenými kampaněmi napříč energetickým spektrem začala už v roce 1992, od té doby do nich podle koordinátorky vzdělávacích programů Marie Dufkové investovala 150 milionů korun. Do částky ale nejsou zahrnuty dary poskytované Nadací ČEZ, podpora regionálních škol v místech, kde skupina působí, ani aktivity personalistů, kteří mají na starosti další programy zaměřené na spolupráci a podporu škol, jejichž primárním cílem je podpora náboru, a to nejen do jaderné energetiky.

Přímo do propagace jádra a jaderných elektráren ze 150 milionů putovala zhruba třetina, tedy 50 milionů korun. O zbytek se podělily obnovitelné a uhelné zdroje. „Vzdělávací program se snaží obracet se na všechny věkové kategorie od předškolních dětí přes první stupeň, druhý stupeň základních škol, střední školy až po dospělou veřejnost a učitele,“ poznamenala Dufková.

Univerzita pro talenty

ČEZ zároveň aktivně vyhledává budoucí energetické talenty, které by mohl v budoucnu zaměstnat. Slouží k tomu například program Letní univerzita. „Organizujeme ji již pět let a výsledkem je, že zhruba polovina účastníků najde své uplatnění v energetice. Program je také zdrojem stipendistů, kteří jsou následně připravováni na specifické pozice především v provozu jaderných elektráren, a těch bylo více než 40,“ sdělila koordinátorka.

Momentálně se společností ČEZ spolupracuje 48 středních škol a 13 fakult vysokých škol. „Využíváme i dalších příležitostí, jako je podpora učebnic, přednášky na pozvání, podpora letních škol fyziky, které pro středoškoláky pořádají vysoké školy,“ podotkla Dufková. Dodala, že ČEZ založil Klub učitelů, v němž je nyní 540 učitelů fyziky a přírodovědných předmětů z celé České republiky.

Kromě tištěných materiálů, přednášek, soutěží a aktivit na sociálních sítích vydává ČEZ i elektronický časopis Třípól popularizujícího vědu a techniku s důrazem na energetiku.

S propagací energetickému gigantu pomáhá řada PR agentur, jednou z nich je i J.L.M. Praha, která se zúčastnila tendru, jenž ČEZ vypsal v roce 2000 v souvislosti s výstavbou prvního temelínského jaderného bloku. Od té doby agentura pro energetickou společnost pořádala stovky besed. V roce 2012 šlo podle mluvčí Lucie Lískové o 318 debat, z toho se pět uskutečnilo v zahraničí. Jakou částku agentura od energetického giganta inkasuje, je ale podle mluvčí obchodní tajemství.