LOM Praha podepíše smlouvu na první čtyři letouny L-39NG. Zahraniční poptávka po výcviku roste

Aero L-39NG po sedmi letech jednání získá domácího zákazníka

Aero L-39NG po sedmi letech jednání získá domácího zákazníka Zdroj: Aero Vodochody

Aero pro svůj letoun L-39NG získá důležitou referenci domácího zákazníka
Státní podnik LOM Praha koupí čtveřici L-39NG
Kokpit nového letounu L-39NG
L-39NG
5
Fotogalerie

Po sedmi letech dohadování a odkladů podepíše LOM Praha smlouvu s Aerem Vodochody o dodávce nových letounů L-39NG. Uzavření kontraktu na nákup prvních čtyř strojů s opcí na další čtyři letouny se chystá v září, řekl deníku E15 šéf LOM Jiří Protiva.

Státní podnik plně kontroluje ministerstvo obrany, L-39NG bude mimo jiné využívat pro výcvik českých armádních pilotů. To je důležitá reference pro další potenciální zákazníky Centra leteckého výcviku v Pardubicích provozovaného LOM. A také pro samotné letouny, s nimiž chce vodochodská továrna, ovládaná maďarským většinovým vlastníkem a českým Omnipolem, prorazit ve světě.

„Jsme ve finálních fázích jednání. Rád bych v průběhu září smlouvu podepsal,“ uvedl Protiva. Firmu tlačí čas, protože stávající letouny L-39C Albatros už dosluhují a výroba nových proudových strojů nějakou dobu potrvá.

NATO: Podívejte se, jak funguje vojenská aliance

Video placeholde
• Videohub

Předchozí vedení LOM se potýkalo se zápornými hospodářskými výsledky. To byl důvod, proč se financování nákupu L-39NG komplikovalo. Po nástupu nového vedení loni v únoru se podařilo společnost stabilizovat. Zatímco za rok 2020 měla ztrátu 80 milionů korun, v minulém roce už vykázala kladný výsledek hospodaření ve výši šesti milionů korun.

 

„Financování nákupu L-39NG jsme vyřešili, bude to kombinace zálohové platby a doplatku po dodání. Dokonce jsme ve stádiu, že banky mají eminentní zájem být u financování takového projektu. Ze strany LOM to vykrystalizovalo velmi pozitivně, byl odblokován přístup k podpisu smlouvy,“ dodal generální ředitel podniku.

Žádaný výcvik

Podpis kontraktu bude znamenat začátek práce nejen pro Aero, ale i pro LOM. „V Centru leteckého výcviku musíme nastavit nové výcvikové metody a připravit se na celý systém L-39NG. To jsou nejen letouny, ale i pozemní vybavení, nemovitostní infrastruktura, simulátor. Musíme vybudovat novou výcvikovou platformu,“ podotkl Protiva.

Po útoku Ruska na Ukrajinu počet hodin nalétaných v pardubickém centru měsíc od měsíce roste. Zákazníci přicházejí prakticky z celého světa, kromě Evropy mají zájem armády z Asie, Afriky i Jižní Ameriky. Poptávají letecký a rovněž taktický simulovaný výcvik. Centrum nyní měsíčně vykazuje okolo 900 nalétaných hodin, což je oproti nedávné minulosti strmý nárůst.      

Výcvikové centrum chce pomocí moderních L-39NG přilákat nové klienty. LOM věří, že letouny dostane v letech 2024 až 2026.

Zakázka pro Ghanu na dosah

První zemí, která si nové stroje z Vodochod objednala, byl v minulém roce Vietnam. V dubnu pak následovalo Maďarsko. „Naši potenciální zákazníci obvykle v první várce požadují osm až dvanáct letounů,“ řekl před časem prezident Omnipolu Jiří Podpěra.

Slibně se rýsuje i vývoz do Ghany. Tamní parlament už schválil nákup šesti L-39NG pro potřeby ghanských vzdušných sil. Akvizice zahrnuje podpůrné produkty pro provoz letounů, náhradní díly a výcvik pilotů i pozemního personálu. Hodnota kontraktu má dosáhnout 111 milionů eur, necelých 2,8 miliardy korun. Ghanské letectvo přesvědčily dosavadní zkušenosti s českými letouny z Aera, jde o dvanáct strojů L-29 Delfín a tři L-39 Albatros.