Mráz a Rusko mění trh s plynem
Nejsilnější firma RWE Transgas, která si dosud stěžovala na nevýhodné podmínky v dlouhodobém kontraktu s ruským dodavatelem Gazpromem, tak nejenom prodá více plynu, ale přinejmenším dočasně srovná krok z hlediska nákupní ceny. A může se paradoxně pochlubit i tím, že dlouhodobý kontrakt přináší větší jistotu.
„Dlouhodobý kontrakt zajišťuje vyšší spolehlivost. Zákazník by to poznal ve chvíli, kdy by se problém ještě vyhrotil,“ řekl deníku E15 prezident České plynárenské unie Oldřich Petržilka. Faktem také je, že Rusové jsou připraveni plnit smluvní závazky, ale už podle vlastních slov nemají dost suroviny na to, aby uspokojovali evropské zájemce o dodávky navíc. Viceprezident Gazpromu Alexandr Medveděv přitom před televizními kamerami reportoval premiérovi Vladimiru Putinovi, že evropský spotový trh s plynem, do něhož se vkládala velká očekávání, ve skutečnosti nefunguje.
RWE Transgas, která patří do trojice největších českých firem podle žebříčku Czech Top 100, ale jejíž hospodaření se už v roce 2010 propadlo do miliardových ztrát, si nyní může alespoň částečně vylepšit bilanci. A firmy jako RWE Gas Storage nebo Moravské naftové doly (MND) ze skupiny podnikatele Karla Komárka mohou být momentálně spokojeny také s tím, že investují do zásobníků plynu. „Nedostatek je pouze importovaného plynu, v zásobnících je ho dostatek. Pokud si obchodníci nakoupili zásobníky, problém nemají,“ uvádí Ludvík Baleka, ředitel obchodu s plynem v MND.
Zatímco Gazprom si v poslední době účtoval za tisíc kubických metrů necelých 500 dolarů, na spotových trzích byla za teplého počasí cena i o 200 dolarů nižší. Teď se rozdíl pohybuje pouze v řádu desítek dolarů.
To, zda nynější mrazy dlouhodobě oslabí pozici alternativních obchodníků, ale není jisté. Stalo by se tak pravděpodobně pouze v případě, kdyby se některý z nich dostal do existenčních problémů kvůli tomu, že by nebyl schopen splnit své závazky vůči zákazníkům. „Lidé by se museli spálit,“ říká Petržilka, podle kterého by si teprve pak uvědomili rizikovost některých nabídek.
Záleží však především na tom, jaké alternativní obchodníci volí strategie. „Strategii nelze postavit na spotovém trhu,“ říká Martin Kročil, obchodní ředitel firmy Lumius. Ta je největším alternativním dodavatelem plynu v Česku. Firma si podle Kročila nakupuje surovinu na delší dobu dopředu a to už v okamžiku, kdy uzavře smlouvu o dodávkách zákazníkovi. Navíc si ponechává prostor pro úpravu cen podle aktuální situace na trhu. Lumius se ovšem zaměřuje na velkoodběratele, v rizikovější pozici by podle některých dohadů mohli být dodavatelé plynu pro domácnosti.