Německé dotace na elektromobily nezabraly, přilákaly málo zájemců. Jediné BMW si je chválí

BMW i3

BMW i3 Zdroj: profimedia

Lumma BMW i3
Elektromobil BMW i3
Elektromobil BMW i3
Elektromobil BMW i3
Elektromobil BMW i3
56
Fotogalerie

Od července do konce září přijaly německé úřady jen 2650 žádostí o dotaci na čistý elektromobil a pouze 1801 požadavků o dotaci na hybridní vůz, který lze dobíjet ze sítě. Celkem se podle statistik Spolkového úřadu pro motorová vozidla prodalo ve třetím čtvrtletí obou typů aut přes 6500, což je o dva tisíce více než žádostí o dotace a o dva tisíce více než počet prodaných vozů v předchozím čtvrtletí. „Příspěvek je propadák,“ hodnotí v deníku Handelsblatt dosavadní fungování pobídek profesor automobilové ekonomiky Ferdinand Dudenhöffer.

 Jedinou automobilkou, která si dotace pochvaluje, je BMW. „Od zavedení příspěvku se zájem o náš model i3 zdvojnásobil,“ říká Andre Janssen-Timmen, šéf BMW pro prodej flotilovým zákazníkům. Domácnostem a firmám stát dá na nákup čistého elektromobilu dva tisíce eur, pokud stejnou sumu z ceníkové ceny sleví také prodejce. Dotaci lze uplatnit jen na auta levnější než 60 tisíc eur.

U hybridů je k mání státní dotace ve výši 1500 eur. Německý týdeník Stern letos v září upozornil, že samy automobilky a odbory od loňska tvrdě lobbovaly, aby státní podpora elektromobilům byla co nejmenší. Postavily se proti povinným kvótám pro podíl prodaných elektroaut stejně jako proti dotování nákupu z povinného ručení a proti dotaci ve výši pět tisíc eur na jeden vůz.

Údajně by to poškodilo prodeje velkých a dražších klasických aut. Studie, kterou si nechal zpracovat deník Welt, zase ukázala, že výrobci elektromobilů nijak nezvýšili úsilí o propagaci svých vozů na elektřinu.

Selhání dotacíSelhání dotací|e15

Jedinou výjimkou bylo BMW. Němci přitom nejsou jediní, kteří experiment s dotacemi pro elektromobily v Evropě spustili. Ve Francii se příspěvek může vyšplhat až na 10 tisíc eur. O jeho zavedení se uvažuje v Rakousku a diskutuje se o něm také v Česku.