Německo v souvislostech: Výzvy pro budoucího šéfa automobilového svazu | E15.cz

Německo v souvislostech: Výzvy pro budoucího šéfa automobilového svazu

Petr Fischer

Petr Fischer

Německý automobilový průmysl je v nejhorší situaci za deset let. Po aféře s falšováním emisí v dieselových motorech se výrobci musejí potýkat s důsledky obchodní války, kterou vedou USA se zbytkem světa, ale i s nástupem elektromobilů, jež se mají stát auty budoucnosti. V této situaci se mění stráže ve vedení Svazu německého automobilového průmyslu (VDA). Bernhard Mattes, bývalý manažer Fordu, který vedl svaz sotva rok, oznámil odchod ke konci roku. Jeho nástupcem se má stát bývalý dlouholetý šéf sociálních demokratů, vicekancléř a ministr zahraničí Sigmar Gabriel.

Gabriel se k nominaci zatím nevyjádřil, ale lidé z branže mluví v médiích o tom, že je hotovo. „Že Gabriel stane v čele VDA, je na 99 procent jisté,“ řekl vysoce postavený manažer v automobilovém průmyslu. Gabrielovi v nástupu do funkce z hlediska zákona nic nebrání.

Z ministerského postu odešel před rokem a půl, což je přesně doba, kterou určuje zákon jako moratorium pro přechod z vládní pozice do jiné veřejné funkce. Jedinou vážnou překážkou by mohl být Gabriel sám. Bývalý šéf SPD totiž před nedávnem prohlásil, že by se do žádné veřejné funkce mimo politiku nedral. „Nemohu najednou zvenku klepat na dveře, ve kterých jsem kdysi seděl,“ shrnul tehdy Gabriel svůj názor.

Škoda hledá další vytížení pro továrnu ve Vrchlabí, mohla by vyrábět elektromotory

O „klepání“ na správné vládní dveře přitom v čele VDA jde především. Svaz reprezentuje výrobní a dodavatelské firmy zaměstnávající více než 800 tisíc lidí. Dalo by se s nadsázkou říct, že právě VDA je nejsilnější odborová centrála v Německu, jen s tím rozdílem, že zastupuje zájmy výrobců a zaměstnanců v jednom. Firmy VDA táhnou německou ekonomiku.

Sigmar Gabriel byl svého času i ministrem hospodářství, ví tedy, jakým způsobem lze ovlivňovat podnikání daňovou a jinou podporou. Tu budou německé automobilky v dalších letech velmi potřebovat. Nejenom kvůli obchodní krizi a rostoucí konkurenci ve světě, ale i kvůli přechodu na výrobu elektromobilů, na něž se německý autoprůmysl chystá.

Automobilky čeká omezování výroby, zlepšení situace je zatím v nedohlednu, říká analytik Pelc

VDA by se jistě nezlobilo, kdyby Gabriel jako jeho nový šéf díky svým kontaktům zařídil státní podporu nákupu elektromobilů. Ty od tohoto pondělka ve větších sériích vyrábí už i Volkswagen, který nový elektrický lidový vůz VW ID.3 nabízí za 40 tisíc eur (milion korun). Vyrábí se v saském Cvikově. Tam, kde kdysi vznikaly ikonické trabanty. Denně 1500 vozů.

Za rok chce Volkswagen vyrobit 330 tisíc elektroaut a dotáhnout se tak na vedoucí Teslu, která pro letošek plánuje vyrobit 360 až 400 tisíc aut s elektrickým pohonem. Doposud vyráběl VW 54 tisíc elektroaut ročně, německé BMW jich vyrobilo 87 tisíc.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!