Novou generaci letounů L-39 dodá Aero prvním zákazníkům za tři roky

Tovární pilot Aera se podepisuje na bok letounu L-39NG

Tovární pilot Aera se podepisuje na bok letounu L-39NG Zdroj: Aero Vodochody

Aero Vodochody úspěšně zalétlo novou verzi vojenského letounu L-39NG
Bohuslav Sobotka, Miroslav Schützner - zkušební pilot, Ladislav Šimek - manažer Aera Vodochody u prototypu demonstrátoru L-39NG
2
Fotogalerie
První cvičné podzvukové letouny L-39 NG by zákazníci měli dostat v roce 2019, přičemž Aero Vodochody na ně začne přijímat objednávky příští rok. Jedná se nástupce úspěšných strojů L-39.

„Do projektu zapojíme přes 40 společností z celé republiky, což povede k dalšímu růstu českého leteckého průmyslu a vytvoření nových pracovních míst na desítky let,“ prohlásila mluvčí vodochodského podniku Tereza Vrublová. V Aeru Vodochody nyní pracuje zhruba dva tisíce lidí.

V sídle společnosti se dnes setkali čeští dodavatelé kvůli zakázkám na nový cvičný letoun L-39 NG. Firma pro ně uspořádala konferenci, zúčastnilo se jí přes 40 lidí zastupujících 25 společností působících v leteckém průmyslu. „Aero má s těmito dodavateli zkušenosti i z vývoje, výroby a údržby letounů L-39, L-59 a L-159,“ uvedla mluvčí.

Aero firmám představilo technické parametry letounu i obchodní výhled. „Jsme rádi, že se v České republice opět někdo ujal vývoje a výroby nových letadel. Je to příležitost, aby zkušení vývojáři předali svoje znalosti mladé generaci,“ uvedl předseda správní rady společnosti Technometra Český Brod Vladimír Štych s tím, že se firma na projektu určitě chce podílet.

Aero je světovým lídrem v oblasti cvičných proudových letounů, dvě třetiny dosud vyrobených letadel tohoto typu vyprodukovala právě linka ve Vodochodech. „Aero chce využít situace, kdy v následujících patnácti letech skončí životnost více než poloviny provozovaných cvičných proudových letounů na světě, a nabídnout jejich uživatelům nové řešení,“ doplnila Vrublová.

Aero Vodochody vyvinulo vojenský cvičný letoun Aero L-39 Albatros v 60. letech minulého století. Je to nejrozšířenější proudový cvičný letoun na světě, poslední kusy byly vyrobeny na počátku 90. let. Letadel L-39 Aero vyrobilo více než tři tisíce kusů a používá je kolem 45 států.

Dvě fáze projektu

Projekt L-39NG Aero představilo v roce 2014 na air show v britském Farnborough. Projekt má dvě fáze, tou první, již dokončenou, je instalace nového motoru Williams FJ44-4M a nové avioniky do konstrukce stávající L-39. Tato fáze je určená současným majitelům letounů L-39. Společnost už má zákazníky, kteří v nich budou chtít vyměnit motor a avioniku.

Druhou fází je vývoj celého nového letounu, který bude konstrukčně vycházet z původních L-39, ale bude mít kromě nového motoru a avioniky i další nová technická vylepšení, která by také měla mít delší životnost. Pro tento letoun chce Aero získat i další nové zákazníky.

Aero Vodochody v roce 2014 utržilo čtyři miliardy korun, což představuje meziroční nárůst o 200 milionů. Loňské výsledky společnost teprve zveřejní. Zisk společnosti ale předloni klesl, činil 226 milionů korun, o rok dříve téměř o 120 milionů korun víc. Vyrábí mimo jiné také některé části vojenských nákladních letounů KC-390 a dalších několik projektů.

Letoun Aero L-39 Albatros a jeho varianty
Aero L-39 Albatros vyvinuli v 60. letech jako nástupce typu L-29 Delfín, ve své době jednoho z nejúspěšnějších proudových cvičných letadel na světě. Také Albatros dosáhl podobného úspěchu jako jeho předchůdce a dodnes zůstává nejrozšířenějším proudovým letounem na světě. Za své rozšíření vděčí jak výborným letovým vlastnostem a odolné konstrukci, tak skutečnosti, že byl jednotným výcvikovým typem všech armády Varšavské smlouvy (s výjimkou Polska, kde používali vlastní typ).
Letounů L-39 se mezi roky 1970 a 1997 vyrobilo přes 2900 (Delfínů vzniklo v letech 1963 až 1974 více než 3500) a sloužily či slouží v téměř 40 zemích po celém světě. Kromě vojenských letectev si po skončení studené války získal popularitu civilních provozovatelů, zejména ve Spojených státech. Na Albatrosech létají například piloti letecké akrobatické skupiny Breitling Jet Team. I v této oblasti typ kráčí ve stopách staršího modelu L-29.
Kromě cvičných účelů umí Albatrosy plnit i lehké bitevní úkoly, verze L-39ZO byla proto (mimo jiné) vybavena čtyřmi křídelními závěsníky, varianta s označením ZA mohla nést i rychlopalný kanón pod trupem. V 90. letech vznikly dva vylepšené typy - cvičný L-59 Super Albatros a lehký bitevník L-159 Alca. Posledně jmenovaný typ vykazuje - přestože na první pohled je původnímu Albatrosu velmi podobný - nejvíce změn, například má výkonnější motor a moderní avioniku.
Alky vznikly v 90. letech jako velmi ambiciózní program, který měl být záchranou společnosti Aero Vodochody i jedním z pilířů českého zbrojního průmyslu. Na rozdíl od původního cvičného Albatrosu se ale typu L-159 přes opakovanou snahu ve světě prorazit nepodařilo. Z předpokládaného prodeje zhruba 200 kusů, který měl zaplatit nákladný vývoj, si našlo zákazníka pouze 72 strojů, které objednala česká armáda.
České letectvo se nepotřebné L-159 snaží dlouhá léta prodat. V hledání zájemce ale často narazilo na to, že letadlo používá řadu amerických technologií. Pět strojů bylo součástí obchodu na pořízení transportních letadel CASA pro českou armádu. Dvě dvoumístné L-159 se ale kvůli potížím se španělskými stroji do ČR vrátily, tři pak zamířily k soukromému zájemci z USA. Nyní by do Spojených států mělo jít 14 dalších L-159, a to k firmě Draken International, jež se zabývá výcvikem.
Podzvukové Aero L-39 Albatros je cvičný dolnoplošník, prototyp stroje poprvé vzlétl 4. listopadu 1968. Na délku měří 12,13 metru, rozpětí křídel činí 9,46 metru a nejvyšší výška činí 4,77 metru. Maximální rychlost tři a půl tuny těžkého stroje činí 750 kilometrů v hodině a nejvyšší dolet (bez přídavných nádrží) je 1100 kilometrů. Letoun dokáže operovat i z travnatých letišť, ke startu mu stačí 480 metrů, pro přistání potřebuje dráhu dlouhou 600 metrů. (zdroj: ČTK)