Nový Airbus neplní očekávání, zakázky mu přebírá Boeing

Airbus A330neo

Airbus A330neo Zdroj: Profimedia

Airbus A330neo
Airbus A330neo
Boeing 787
Boeing 787
5
Fotogalerie

Projekt širokotrupého letounu Airbus A330neo s dlouhým doletem má potíže. Nedaří se mu dostatečným tempem získávat objednávky. To se odráží na snížení výrobních kapacit modelu, které mají podle firmy klesnout o 19 strojů na 50 letadel ročně. Počet objednávek na Airbus A330neo nyní přesahuje dvě stovky letadel, nadpoloviční většinu kontraktů přitom výrobce získal hned v roce 2014, kdy model představil. Loni, kdy letoun poprvé vzlétl, přibylo pouze deset objednávek.

Jedním z klíčových momentů pro nynější potíže byl boj o zakázky v Americe, kde hlavní konkurent Airbusu, americký Boeing, dodá své letouny 787 Dreamliner pro Air Canada, American Airlines a Hawaiian Airlines. Mělo přitom dojít k „intenzivnímu cenovému soupeření,“ jak uvedli zástupci leasingové společnosti Air Lease Corp. Dle ceníků přesahuje hodnota obou letadel šest miliard korun, zpravidla však výrobci přistupují ke slevám.

Vedení Airbusu si v roce 2014 při předstvení modelu slibovalo, že osloví hlavně zákazníky se staršími verzemi stroje. Pětina stávajících provozovatelů starší verze A330 má však podle Leeham News ve své flotile i Boeingy 787. Objednávky amerických letadel sice po roce 2014 klesly, loni jich však výrobce přijal téměř sto a jen za letošní rok více než 80.

Airbus by měl letos podle analytiků prodat celkem 400 až 600 strojů A330neo, tedy přibližně polovinu z tisícové hranice, kterou si sám stanovil. Poukazují přitom na skutečnost, že drtivá většina z téměř patnácti set vyrobených letadel předchozí generace je stále v provozu a pro aerolinky by nebylo ekonomické pořizovat nové stroje.

Také obchodní ředitel Airbusu Eric Schulz uznává, že má projekt nového letadla problémy, nejsou však podle něj kritické. „Prohráli jsme několik výběrových řízení na Západě, stále je však mnoho příležitostí ve zbytku světa,“ uvedl nedávno pro agenturu Reuters. Výrobce se chce zaměřit především na Čínu. Ta nabývá na významu také poté, co došlo k obnovení sankcí vůči Íránu, kam měl Airbus dodat téměř třicet letadel A330neo.

Současné problémy si však Airbus může kompenzovat v kategorii letadel pro krátké a střední trasy. Zde nová verze A320 rovněž s označením neo v objednávkách poráží konkurenční Boeing 737 MAX o více než 1500 strojů. Dalším trumfem má být pro evropského výrobce spolupráce s kanadským Bombardierem na výrobě regionálních letadel, k propojení výrobních programů má dojít začátkem července.