OBRAZEM: Odlila nosníky pro řetězový most v Budapešti, ze slovenské slévárny ale zbyly ruiny

Budovy hutí ve slovenské Drnavě chátrají více než sto let

Budovy hutí ve slovenské Drnavě chátrají více než sto let Zdroj: Profimedia.cz

Budovy hutí ve slovenské Drnavě chátrají více než sto let
Budovy hutí ve slovenské Drnavě chátrají více než sto let
Budovy hutí ve slovenské Drnavě chátrají více než sto let
Budovy hutí ve slovenské Drnavě chátrají více než sto let
Budovy hutí ve slovenské Drnavě chátrají více než sto let
11 Fotogalerie

Slévárna ve slovenské Drnavě chátrá přes sto let. Tam, kde v nejslavnější éře pracovaly tři stovky dělníků, již stojí jen impozantní ruiny. Podívejte se ve fotogalerii.

Těžba a zpracování kovů hrála ve slovenské obci Drnava významnou roli. Zdejší rod Andrássyovců významně přispěl k tomu, že se v okolí Rožňavy vyrábělo již v šestnáctém století nejkvalitnější železo v celém Uhersku.

První vysokou pec v Drnavě pak nechala postavit roku 1817 vdova po Štěpánovi Andrassym, Marie Festetichová. V místní slévárně se následně odlévaly součástky, železniční výhybky a kola, ale i dekorativní a spotřební předměty, uvádí to server Čierne diery.sk

Neslavnější artefakty zde odlili roku 1844 a jednalo se o nosníky a hlavní části pro Széchenyiho řetězový most spojující Pešť s Budínem, který v letech 1842 až 1849 postavili podle projektu anglického inženýra Williama T. Clarka.

V polovině devatenáctého století postavili v Drnavě novou vysokou pec s vodním kolem a parním strojem na pohon dmychadla. To byl vrchol slávy místních hutí. V roce 1908 se výroba výrazně omezila. Roku 1915 proslulé železárny zastavily provoz a od té doby chátrají.