Opustí Škoda Auto a Volkswagen Putinovo Rusko? Dodávky nejsou a výroba znovu trpí

Válka na Ukrajině dopadá na automobilky.

Válka na Ukrajině dopadá na automobilky. Zdroj: ČTK Radek Petrášek

Omezují nebo zastavují výrobu na Ukrajině i v Rusku.
Potýkají se i s narušením dodávek z obou zemí.
Jedním z důsledků tak budou rostoucí ceny.
4
Fotogalerie

Válka na Ukrajině už nyní tvrdě doléhá jak na Škodu Auto, tak i na mateřský koncern Volkswagen. Pro mladoboleslavskou automobilku je krize o to citelnější, že v Rusku i na Ukrajině nese plnou zodpovědnost za management a finanční řízení celého koncernu.

Automobilka ve středu uvedla, že výroba v jejích dvou ruských závodech v Nižním Novgorodu a v Kaluze „dál běží, průběžně se ale analyzují dopady možných výpadků v dodavatelských řetězcích“. Podle informací deníku E15 už ale Škoda v tu dobu pozastavila výrobu v obou závodech kvůli kritickému nedostatku dílů. Uvedl to činovník koncernu VW, jenž dříve působil ve Škodě a nepřál si být jmenován.

Aktualizace: Dnes, ve čtvrtek 3. března, obě společnosti, Škoda i mateřský koncern Volkswagen, pozastavily veškeré aktivity v Rusku včetně výroby.

V reakci na válečný konflikt a západní sankce se od byznysu v Rusku odstřihávají firmy z mnoha odvětví, od logistiky po finanční sektor. Dopravu kontejnerů do Ruska pozastavují například dva největší námořní dopravci světa Mediterranean Shipping Company a Maersk. Obdobně postupuje zástup dalších významných firem.

Důsledkem sankcí a z nich plynoucích důsledků jsou zásadně narušené dodávky do Ruska a z něj, což tvrdě dopadá i na automobilový průmysl. Automobilkám navíc chybějí dodávky dílů z Ukrajiny. Podle činovníka koncernu VW není vyloučené, že koncern nebo některé jeho značky ruský trh zcela opustí.

„Téma veškerých obchodních aktivit v Rusku je aktuálně řešeno na úrovni managementu Škody Auto i koncernu Volkswagen. V současné době nebudeme poskytovat bližší informace,“ uvedla Škoda s tím, že lze očekávat dopady na hospodářský chod firmy. Koncern VW na otázky deníku E15 do vydání článku neodpověděl. Z výrobních linek Škody v Rusku dosud sjížděly modely Rapid, Octavia, Karoq a Kodiaq.

Video placeholde
Škoda auto chce prodávat už jen elektromobily! Jaké změny se chystají? • Videohub

Rusko patří dlouhodobě k nejvýznamnějším trhům Škody. Loni zde prodala zhruba každé desáté auto, tedy 90 400 nových automobilů. Více udala už jen v Německu. Na Ukrajině dosud stabilně prodávala asi šest tisíc aut ročně.

Na odbytu koncernu se Rusko loni podílelo „jen“ asi dvěma procenty – volkswagenů, škodovek, vozů Audi, Lamborghini, Bentley a Ducati zde prodal 199 200. Ještě mnohem horší dopad pociťuje konkurence.

Obzvláště pak francouzský Renault, jedna z nejpostiženějších západních firem v Rusku vůbec. Renault ovládá největšího výrobce automobilů v Rusku, společnost AvtoVAZ. Na veškeré produkci vozů se zde skupina podílí 39,5 procenta. S 27procentním podílem následuje jihokorejská Hyundai. Renault tak oznámil, že příští týden kvůli logistice pozastaví některé provozy v ruských závodech.

Loni se v Rusku prodalo 1,67 milionu automobilů – přes dvě procenta globálního odbytu – teď se ale trh otřásá v základech a může se zmenšit o více než polovinu. Zmírnit ho může případná pomoc Číny, uvedl vedoucí Centra pro výzkum automobilů v Duisburgu Ferdinand Dudenhöffer.

Podobnými otřesy si už Rusko prošlo za finanční krize v letech 2008 a 2009 a po anexi Krymu. Výrobci obvykle v Rusku vozy lokálně montují, aby se vyhnuli vysokým dovozním clům. Pokud by se západní partneři stáhli, výroba by se mohla rychle pozastavit, uvedl Dudenhöffer s tím, že pouze každé dvacáté prodané vozidlo má vlastní technologii z Ruska.

V případě Ukrajiny představuje pro automobilky největší problém narušení dodávek dílů. Kvůli jejich kritickému nedostatku Škoda od tohoto týdne omezuje výrobu, což se dotkne i prioritizovaného vlajkového elektromobilu Enyaq. Podobně postupují i další výrobci. Třeba BMW přerušilo výrobu kromě německých závodů i v Oxfordu, kde montuje vozy značky Mini.

Hříčkou osudu to jsou znovu čipy a polovodiče, jichž se tato narušení dotknou. K nejohroženějším dodávkám totiž patří pro výrobu čipů klíčové palladium či neon. Přes 90 procent neonu pro polovodiče pochází z Ukrajiny, více než třetina veškerého palladia z Ruska, uvedla společnost Techcet, jež analyzuje dodavatelské řetězce. „Je to další faktor, který navýší ceny,“ konstatovala šéfka Techcetu Lita Shon-Roy.

Škoda v ukrajinském závodě v Solomonovu vyráběla prostřednictvím obchodního partnera Eurocar modely Superb, Kodiaq, Karoq a Fabia Combi, produkci ale pozastavila. Od roku 2002 zde zhotovila asi 190 tisíc škodovek.