Rusko-ukrajinská krize doléhá na autoprůmysl. Výrobu aut prodražují zlato, hliník i nikl

Rusko-ukrajinský konflikt urychluje zdražování drahých kovů.

Rusko-ukrajinský konflikt urychluje zdražování drahých kovů. Zdroj: Škoda Auto

Důsledky pociťují dodavatelé v českém autoprůmyslu.
Firmám rostou náklady na suroviny i energie o desítky procent.
Promítat zvýšené náklady do cen se však daří jen částečně.
Napětí v odvětví zatím zdaleka nepolevuje. Spíše naopak.
5
Fotogalerie

Invaze Ruska na Ukrajinu komplikuje už tak napjatou situaci českých firem v automobilovém průmyslu. V reakci na konflikt na Ukrajině narůstají už tak vysoké ceny drahých kovů nepostradatelných pro výrobu automobilů. Promítat rostoucí náklady do cen zákazníkům se výrobcům daří jen částečně, přesněji v jednotkách procent. Hlavně menší podniky, které dosud balancovaly na hraně udržitelnosti, se nyní dostávají pod existenční tlak. Připlatí si i koncový spotřebitel, jelikož ceny nových vozů dál rychle porostou.

Jen namátkou: cena zlata atakuje devítiměsíční maximum, hliník a nikl se blíží, respektive dorovnaly vrchol z roku 2011. Zdražuje stříbro, platina, palladium a další pro automobilový průmysl důležité kovy. Jejich ceny rostly již před eskalováním konfliktu na Ukrajině, například kvůli inflačním tlakům. Ruská invaze však dosavadní růst značně urychluje, uvádějí ekonomové.

A to je pro už tak těžce zkoušený český „autoland“ velký problém. Celý tuzemský průmysl ročně zpracuje zhruba 150 tun stříbra, deset tun zlata a osm tun platiny, přičemž značnou část nakupují firmy z autoprůmyslu. Zlato například zajišťuje vodivost důležitých spojů v elektronice, stříbro zase díky své vodivosti a odolnosti proti korozi pomáhá v elektroinstalaci. Palladium, které patří k nejrychleji zdražujícím, zase slouží k výrobě katalyzátorů či airbagů.

„Jakkoli podíl přímého exportu automotive na Ukrajinu či do Ruska není vysoký, současnou situaci vnímáme velmi kriticky. Krom dalšího zvýšení inflačních tlaků a nejistoty na trzích či přímých dopadů na obchodní vazby konkrétních firem to může český průmysl zasáhnout i zprostředkovaně, prostřednictvím ukrajinských pracovníků,“ uvedl výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.

Zdražení drahých kovů tvrdě doléhá například na japonskou skupinu JTEKT. Ta provozuje výrobní závody v Olomouci, Pardubicích a v Plzni a dalších dvanáct po Evropě. Automobilkám dodávají například systémy řízení. Celkové náklady skupiny už loni vzrostly v řádu stovek milionů korun a dál se zvyšují.

„Řeknu-li, že jsme dokázali na zákazníky přenést polovinu ze zvýšených nákladů, budu ještě optimista. Menší rodinné firmy mohou skončit v insolvenci,“ varuje Petr Novák, ředitel sekce automotive JTEKT pro Evropu, jenž zodpovídá za devět výrobních závodů s obratem 1,5 miliardy eur, zhruba 36,7 miliardy korun.

Možnosti dodavatelů zvýšit ceny automobilkám či jiným odběratelům jsou však omezené. Kontrakty jim obvykle umožňují zdražit jen jednou, maximálně dvakrát do roka, uvádí Novák. To má už za následek i krachy některých evropských firem.

„Některé společnosti už automotive úplně opustily, jiné šly do insolvence. Nedávno nám naše dodavatelská firma na britských ostrovech ze dne na den oznámila, že za dané ceny nemůže vyrábět a končí. Bylo pro nás lepší ji odkoupit,“ tvrdí Novák.

Video placeholde
ELITA BYZNYSU - 2. díl • Videohub

Dopad dražších kovů pociťuje závod AGC na Teplicku, jenž vyrábí autoskla a přídavné díly. „Pozorujeme růst cen prakticky všech materiálů i komodit, s nimiž pracujeme. Snažíme se tyto negativní dopady komunikovat se zákazníky, situace je ale komplikovaná pro všechny strany,“ uvádí člen představenstva AGC Automotive Czech Luděk Steklý.

O třicet milionů korun ročně narostly náklady na materiály výrobci Isolit-Bravo z Jablonného nad Orlicí. Podnik Kvida Štěpánka to promítl do pětiprocentního zvýšení cen. Více se mu vyjednat nepodařilo.

„Šetříme, kde se dá. I kvůli omezené výrobě automobilek a s tím spojeným dopadem na zakázky není letos možné očekávat něco příznivého,“ uvedl jeden z nejbohatších Čechů.

Stejně jako většina dalších dodavatelských firem v tuzemsku, které deník E15 oslovil, zatím neplánuje propouštění. Důvodem je napjatá situace na trhu práce, která by případné znovunabírání pracovníků významně znesnadnila.

Nezdražují navíc zdaleka jen drahé kovy, ale například i polypropylen nebo suroviny z latexu, které ve velkém odebírá moravskokrumlovský Retex. Podniku, jenž vyrábí netkané textilie pro automobilový průmysl a stavebnictví, narostly veškeré ceny až o pětinu.

„Záleží na druhu surovin a materiálů, dopad je však podstatný. Vyjednáváme o zvýšení cen s odběrateli, většinou to pouze pokryje náklady, jež se pojí k vyšším cenám surovin a dalších komodit,“ vysvětluje generální ředitel firmy Robert Šimek.

Vedle surovin hrají klíčovou roli rostoucí náklady za energie. „Zvažujeme investici v podobě solární elektrárny, která by nám pomohla s větší energetickou nezávislostí,“ uvedla mediální zástupkyně brandýského závodu Continental Nicola Lukovicsová. „Největší měrou se však na zvýšení našich nákladů podílí růst cen materiálu,“ dodává bez dalšího upřesnění.

Inflace může mít pro dodavatelský průmysl, zejména ten s nižší přidanou hodnotou, velmi vážné důsledky, varuje partner pro automobilový průmysl Petr Knap z poradenské firmy EY. Připomíná, že automobilová branže je tradičně známá tlakem na stále se zvyšující efektivitu a nákladovou úspornost, málokteré vyšší náklady dodavatelů se mohou promítnout rychle a proporčně do vyšších cen. Velké automobilky pak mohou silně tlačit na to, aby dodavatel sám absorboval vyšší náklady, míní Knap.

„Očekávám pokračující problémy v dodávkách, nepředvídatelné objemy odběrů finálních zákazníků, rostoucí ceny a ukončení podpůrných programů, rok pravdy. Navíc se výrazně zdraží úvěrování v tuzemsku v korunách. Nejvíce ohroženi budou menší lokální dodavatelé s více komoditními výrobky s nižšími maržemi,“ varuje Knap.

Navzdory očekáváním má být letošní rok co do spolehlivosti dodavatelského řetězce ještě horší než ten předchozí. Například ostře sledované dodávky čipů se mají výrazněji „normalizovat“ až v příštím roce.

„Rozkolísanost globální ekonomiky bude se všemi důsledky pokračovat. Je logické, že se tyto náklady projeví na všech úrovních řetězce,“ varoval výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. Konečný spotřebitel si tak za nové vozy připlatí. Otázka je o kolik. Kupříkladu největší dealer vozů Škoda a Hyundai v Česku Pavel Louda očekává, že vozy podraží až o třicet procent.

„Dvacetiprocentní zdražení sledujeme už nyní a deset procent doženeme,“ okomentoval Louda cenový vývoj za poslední tři roky pro Seznam Zprávy.

Například Volkswagen Multivan, jenž ještě před třemi lety stál 1,5 milionu korun, dnes neseženete za méně než dva miliony, uvedl. Ceny zvyšuje i Škoda. Například model Superb loni podražil o 45 tisíc korun, vlajkový elektromobil Enyaq až o 35 tisíc.

Rostoucí ceny nejen surovin či energií stupňují tlak na český autoprůmysl v době, kdy se mu nedaří. Necelých 93 tisíc vyrobených osobních vozidel byl nejhorší lednový výsledek od roku 2010. Meziročně se jednalo o jedenáctiprocentní pokles, jehož příčinou byl i trvající nedostatek čipů.