PSA Peugeot Citroën shání finance na přežití, ve hře je prodej třetiny firmy do Číny

Peugeot 208 (ilustrační foto)

Peugeot 208 (ilustrační foto) Zdroj: E15 Anna Vackova

Francouzská PSA údajně zvažuje nabídku čínského gigantu Dongfeng Motor Group, který je ochotný investovat zhruba 1,6 miliardy eur výměnou za třicetiprocentní podíl. Tradiční evropská značka totiž patří mezi automobilky, které hospodářská krize smetla nejvíc. Společnost teď shání finance, jak si zajistit přežití do druhé poloviny této dekády, píše The Wall Street Journal (WSJ).

Vedení francouzské automobilky PSA Peugeot Citroën bude ještě tento měsíc jednat o možné finanční injekci od čínského partnera Dongfeng Motor Group. Uvedl to dnes ekonomický deník WSJ, který se odvolává na nejmenované zdroje. Pravděpodobnost uzavření dohody je poměrně vysoká. Ostatně už v červnu rodina Peugeotů naznačila, že je ochotná přistoupit na jakékoliv řešení, které by vedlo k záchraně více než 200 let fungující značky.

Finanční injekci přislíbila i francouzská vláda

Na zvýšení kapitálu by se kromě čínské společnosti mohla podílet i francouzská vláda, a to zhruba stejnou částkou, uvedl jeden ze zdrojů. Injekce z Paříže by v dalších letech mohla pomoci financovat některé projekty v oblasti vývoje, i když automobilka prý formálně o peníze nepožádala.

Podle agentur Reuters a Bloomberg francouzský koncern PSA už prý chystá navýšení kapitálu o 3 miliardy eur, které si zřejmě rozdělí francouzská vláda a nový čínský partner. Tím ale rodina Peugeotů o svůj dosavadní vliv zřejmě definitivně přijde. Zatím se však jedná o neoficiální zprávy. Mezitím cenné papíry Peugeotu na burze v Paříži zažívají nejhorší den od listopadu 2008. Padají až o 12 procent.

Vývoj akcií PSA za posledních pětVývoj akcií PSA za posledních pět letVývoj akcií PSA za posledních pět let | YahooZdroj: Yahoo Finance

Za první půlrok minus 426 milionů eur

PSA Peugeot Citroën v prvním pololetí kvůli slabé poptávce v Evropě, která je zasažena dluhovou krizí, prodělala 426 milionů eur (11 miliard korun). Ve srovnání se stejným obdobím loni jí však ztráta klesla téměř o polovinu, z 818 milionů eur. Více než 38 procent hlasovacích práv společnosti vlastní rodina Peugeotů, která automobilku Peugeot už asi dvě století de facto ovládá. Případné zvýšení kapitálu by jejich kontrolu podle Reuters mohlo oslabit. Podle zdrojů této agentury Dongfeng a francouzská vláda přispějí každý částkou 1,5 miliardy eur a získají až 30 procent společnosti.

Továrna v Paříži končí

Evropský automobilový průmysl už delší dobu sahá na své dno. Představitelé evropských automobilek se na frankfurtském autosalonu shodli, že krize si vyžádá zavírání některých továren. Mezi postižené patří právě PSA, která předpokládá, že uzavře továrnu v Aulnay-sous-Bois na severním předměstí Paříže a propustí přes 11 tisíc lidí, jak uvedl server Autonews.com.

Celosvětový prodej automobilky se loni kvůli slabé poptávce v Evropě propadl o 16,5 procenta na 2,97 milionu vozů. PSA Peugeot Citroën je po německém Volkswagenu druhým největším výrobcem aut v Evropě. Firma působí také v České republice, kde má společný podnik TPCA s japonskou automobilkou Toyota.