Šéf sdružení německých automobilek: Emisní skandál se z VW nerozšíří

Výroba v kolínské továrně TPCA

Výroba v kolínské továrně TPCA Zdroj: TPCA

Aféra s manipulacemi údajů o emisích oxidů dusíku a oxidu uhličitého se týká pouze koncernu Volkswagen. Žádná další automobilka není podezřelá z podobného chování, a proto by skandál neměl poškodit celý německý automobilový průmysl. Dnes to řekl prezident sdružení automobilového průmyslu VDA Matthias Wissmann.

„Naše sdružení má 600 členů, jak automobilek, tak jejich subdodavatelů. Manipulací se dopouštěla jediná firma, i když to je náš největší člen,“ řekl Wissmann. „Zatím není žádný důvěryhodný důkaz, že by ještě nějaký další německý výrobce využíval software pro manipulaci údajů o emisích,“ uvedl Wissmann. „Odmítám podezření, že se falšování dopouští všechny firmy v automobilovém průmyslu. Je to skandál jediné firmy,“ zdůraznil.

Podle šéfa VDA zatím nic nenaznačuje tomu, že by skandál poškodil celý německý automobilový průmysl. „Když jednám s kolegy na světových trzích, vidím, že dovedou rozlišovat. Nedávají rovnítko mezi jednu značku a celou zemi. Takže jsem přesvědčený, že trvalé škody pro německý automobilový průmysl nehrozí,“ řekl.

Wissmann také připomněl, že v minulosti měly problémy některé americké a japonské automobilky. Toyota čelila problémům s nechtěným zrychlováním svých aut, General Motors zase měl potíže se samovolným vypínáním zapalování. „Dopady těchto skandálů se nikdy nepřenesly na celý japonský nebo americký trh s automobily,“ řekl šéf německého sdružení.

Prezident VDA také zdůraznil, že manipulace s emisemi považuje za nepřípustné, ne-li dokonce za nezákonné. „Jasně jsme to také řekli vedení Volkswagenu. Ale největší tlak přichází z trhu a Volkswagen ví, že musí situaci sám rychle vyřešit,“ podotkl.

Volkswagen v září přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. Na začátku listopadu firma navíc oznámila, že zhruba 800 tisíc jeho automobilů vypouští do ovzduší více emisí oxidu uhličitého, než doposud tvrdila.

Změna testů

Aby se do budoucna podobné skandály neopakovaly, je podle Wissmanna třeba změnit testy, které se v Evropské unii využívají pro zjištění emisí. „Současný testovací cyklus byl zaveden v roce 1992, vybavení aut se od té doby výrazně změnilo.

Potřebujeme nové testy, které by byly realističtější a jejichž hodnoty by se víc blížily situaci v běžném provozu,“ řekl. Podle něj však není šance na vytvoření standardního celosvětového testovacího cyklu, protože Spojené státy a Čína se na něm nechtějí podílet.