Škoda Auto a spol. volají o pomoc. Končící vláda patrně obnoví program Antivirus

Automobilky narážejí na nedostatek dílů na trhu, hlavně čipů.

Automobilky narážejí na nedostatek dílů na trhu, hlavně čipů. Zdroj: Škoda Auto

Vicepremiér Karel Havlíček (za ANO) chystá pomoc autoprůmyslu formou zacíleného Antiviru.
Škoda Auto podle odboráře Jaroslava Povšíka prodělává nejtěžší krizi v novodobých dějinách.
Hlavní ekonomka banky Raiffeisen Helena Horská záměr vlády obnovit Antivirus chválí, je to podle ní nejlepší možné řešení.
Čipy, které má Škoda k dispozici, prioritně dává také na výrobu  elektromobilu Enyaq.
5
Fotogalerie

Kritický nedostatek součástek dostal automobilku Škoda Auto podle jejích odborů do nejsložitější situace v její novodobé historii. Těžké časy zažívají i kolínská Toyota a zástup na ně navázaných tuzemských dodavatelů. Vláda proto chystá cílenou pomoc postiženému odvětví. V jaké podobě obnoví program Antivirus, by mělo být jasné po pondělním jednání se zástupci zaměstnavatelů a odborářů.

Podaří-li se uzavřít dohodu, stát bude znovu přispívat na náhrady mezd pracovníků, kteří zůstanou „doma na překážkách“. Automobilky hovoří o šedesáti procentech ze mzdy, tedy o stejné podpoře, jakou Antivirus poskytoval od loňského května do letošního června.

„Vše připravujeme. V pondělí prodiskutujeme všechny varianty na úrovni tripartity. Je to otevřené,“ řekl deníku E15 vicepremiér Karel Havlíček (za ANO). Podle Svazu průmyslu a dopravy by se mělo jednat o dočasnou tříměsíční podporu.

„Situace je velmi specifická tím, že je zacílená na jediný sektor. Náklady jsou zatím neodhadnutelné, jelikož je velký rozdíl, zda stát proplatí šedesát či osmdesát procent náhrad mezd. Musí to být rozpočtově utáhnutelné. Dohodneme-li se, spuštění programu bude jen otázka hodin,“ uvedla pro deník E15 ministryně práce Jana Maláčová (ČSSD). 

Škoda auto chce prodávat už jen elektromobily! Jaké změny se chystají?

Video placeholde
• Videohub

Původně měl už teď platit vládou schválený kurzarbeit, ale ten musí schválit Evropská komise. Oba citovaní politici neočekávají, že by tak komise učinila dříve než za několik měsíců.

„Je dobře, že je vláda připravena na možné větší propouštění nebo trvalejší zastavení výroby. Lepší řešení než Antivirus momentálně není,“ míní hlavní ekonomka Raiffeisenbank Helena Horská.

Škodovka je zasažena nejvíc

Antivirem vláda reaguje na špatnou situaci v autoprůmyslu. Škoda Auto od pondělí kvůli nedostatku komponentů výrazně omezí, či dokonce zastaví výrobu ve všech třech tuzemských závodech. Tento režim má přetrvat do konce roku. V různé míře zpomalují také kolínská Toyota a celá řada subdodavatelů autoprůmyslu.

Z automobilek je v Česku nejhůře zasažená Škoda Auto. Pro mnoho zaměstnanců nemá práci, a tak chystá rozsáhlé stěhování personálu. Někteří lidé se podle odborů dokonce přemístí do jiných závodů. Zaměstnanci se obávají propouštění.

„Nálada je dole. Lidé začínají přemýšlet o perspektivě svých pracovních míst. Takhle kritickou situaci jsem nikdy za 45 let ve Škodě nezažil, bude mít dopad na mzdy i bonusy, chybějí lukrativní příplatky a prémie ze směnných modelů. Dělali jsme velké množství přesčasů, ty jsou teď na nule,“ popsal stav předák škodováckých odborů Jaroslav Povšík v podcastu deníku E15. Se sníženou výrobou počítají odbory i pro příští rok, věří ale, že se podmínky zlepší ve druhé polovině roku, tedy v době, kdy by mohlo na trh proudit více čipů.

V blížícím se kolektivním jednání odborů se Škodovkou tak bude žhavým tématem zaměstnanost. Automobilka v Česku zaměstnává přes 35 tisíc lidí, jimž průměrně vyplácí více než padesát tisíc korun měsíčně v hrubé mzdě. Prioritou odborů i firmy je udržet zaměstnanost.

Propouštění hrozí nejen v Česku

Svými místy si nemohou být jisti pracovníci v Česku i v Německu. Podle zprávy, kterou dříve zveřejnil list Handelsblatt a na kterou upozornil server HN, hovořil šéf německé automobilky Volkswagen Herbert Diess na zářijové dozorčí radě o možném zrušení až třiceti tisíc pracovních míst v německých továrnách. Volkswagen k tomu uvedl, že konkrétní scénáře dalšího vývoje neexistují.

Netrpí ale jen Škoda a Volkswagen. Zatím nejhorším obdobím si prošla kolínská Toyota v srpnu a v září, kdy její závody nevyráběly. „Výhled do budoucna závisí na kapacitě dodavatelského řetězce. S dodavateli jsme v denním kontaktu a řešíme všechny možnosti minimalizace jakýchkoli abnormalit,“ uvádí mluvčí automobilky Tomáš Paroubek. Naopak nošovická Hyundai výrobu zachovává.

Brzdí-li automobilka, dominový efekt rychle pocítí i tuzemská síť dodavatelů. Už v létě musela například výrazně snížit výrobu písecká Faurecia, jež v Česku provozuje osm výrobních závodů. Ten mladoboleslavský, který zásobuje hlavně Škodu Auto, snížil produkci o polovinu.

V desítkách procent se pohyboval i pokles obratu KES z Vratimova u Ostravy, jenž vyrábí kabelové a elektrické systémy. Všechny agenturní zaměstnance musel propustit také Isolit-Bravo z Jablonného nad Orlicí, který vyrábí mimo jiné plastové výrobky a různé formy.

„Situace v autoprůmyslu je velmi komplikovaná, nepředpokládám ale akutní prudké propouštění. Část subdodavatelů se umí přizpůsobit a změnit výrobní program a dodávat do jiného oboru. Čipů na trhu v příštím roce postupně přibude a situace se zlepší,“ uzavírá Horská.