Škoda Auto by kvůli normě Euro 7 musela propustit tisíce lidí, varuje Jahn

Člen představenstva Škody Auto Martin Jahn

Člen představenstva Škody Auto Martin Jahn Zdroj: Škoda Auto

V případě zavedení nové emisní normy Euro 7, kterou loni na podzim představila Evropská komise, by tuzemská Škoda Auto musela uzavřít jednu výrobní halu a propustit asi 3000 zaměstnanců. Se započítáním dodavatelů by dohromady přišlo o práci až deset tisíc lidí. Nová unijní pravidla by totiž znemožnila prodávat menší modely Fabia, Scala a Kamiq. V České televizi to uvedl člen představenstva automobilky pro prodej a marketing Martin Jahn. 

„V celé Evropě to bude mít dopad na stovky tisíc pracovních míst,“ myslí si Jahn. Norma podle něj navíc ovzduší na kontinentu nezlepší, protože se zpomalí obnova vozového parku a lidé budou déle používat starší čili méně ekologické vozy. 

V letošním roce se podle Jahna situace v automobilovém průmyslu zlepší, dodavatelské řetězce se stabilizují a výroba bude vyšší než v předchozím roce.

Normu Euro 7 již dříve kritizoval i ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a zástupci automobilového průmyslu. Kupka o tom v únoru jednal v Bruselu s eurokomisařem pro vnitřní trh Thierrym Bretonem. Ten podle ministra „slyší výhrady členských států“ a dal najevo, že v následujících měsících bude společně s nimi hledat řešení problémů, které podle nich v návrhu jsou.   

„My se budeme snažit o to, aby to finále bylo mnohem více realistické. Aby znamenalo skutečně přínos pro životní prostředí místo ohrožení technologického vývoje, místo ohrožení pracovních pozic,“ řekl tehdy Kupka po jednání v bruselském sídle unijní exekutivy. 

Plány Škody Auto v oblasti elektromobility:

Video placeholde
Škoda auto chce prodávat už jen elektromobily! Jaké změny se chystají? • Videohub

Euro 7 má v současné podobě mimo jiné omezit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší, a to nejen z výfuků, ale také brzd a z pneumatik. Jako problematické automobilky vnímají například zajišťování nízkoemisních brzd nebo senzorů pro sledování emisí za jízdy. Některé senzory v současné době ani nejsou na trhu.

Návrh také klade požadavky na dodržování předepsaných limitů i při rychlosti nad 145 km/h, teplotě od minus deseti do minus čtyřiceti stupňů nebo v nadmořské výšce větší než sedm set metrů, což je v řadě zemí jen těžko dosažitelné. Případná instalace technologií do aut by zvýšila jejich cenu až o statisíce korun.

Stávající návrh má platit od července roku 2025, nejdřív by ho ale musely schválit členské státy Evropské unie a Evropský parlament. Podle Jahna jde o nesplnitelný termín. Situaci by podle něj uklidnilo, kdyby byly na zavedení nejméně čtyři roky. 

Norma je důležitá nejen proto, že se vztahuje na nová i již vyráběná vozidla, ale i proto, že je pravděpodobně poslední úpravou, která zpřísní emisní měření před úplným zákazem prodeje nových vozů se spalovacími motory v roce 2035.