Škoda Auto má nového šéfa. Od spalovacích motorů k bateriím ji provede Klaus Zellmer

Novým šéfem Škody Auto by měl být Klaus Zellmer.

Novým šéfem Škody Auto by měl být Klaus Zellmer. Zdroj: Volkswagen

Thomas Schäfer, dosluhující šéf ŠKODA auto
Thomas Schäfer, dosluhující šéf ŠKODA auto
Odstavené nedokončené škodovky
4
Fotogalerie

Automobilku Škoda Auto od 1. července povede současný šéf prodeje značky Volkswagen (VW) Klaus Zellmer, který ve funkci nahradí Thomase Schäfera. S odvoláním na své zdroje to v pátek uvedl německý magazín Automobilwoche. V pondělí personální změny oficiálně potvrdila automobilka Škoda Auto. Schäfer od dubna převzal provozní řízení značky VW, zároveň ale do konce června povede i Škodu Auto.

Novou „hlavu“ Škodovky čeká velmi těžká práce. Vždyť sama automobilka v pozitivy tradičně nabité výroční zprávě konstatovala, že letos čeká „značné zatížení provozní činnosti v důsledku války na Ukrajině a výpadků v dodávkách některých dílů“. Na rozdíl od uplynulé dekády, kdy se její výkonnost poměřovala dle tempa zvyšování odbytu a navršování tučných zisků, nyní jde hlavně o minimalizaci ztrát a provozních bolestí.

V době, kdy ani zdaleka neodezněla pandemická rána, kvůli které Škoda dál postrádá dostatek čipů a na odstavných plochách parkuje dvacet tisíc nedokončených vozů, přišel zásah mnohem tvrdší. Válka na Ukrajině.

Kvůli té se zastavila výroba prioritizovaného vlajkového elektromobilu enyaq. Vozu s vysokou cenou i marží, který loni významně přispěl ke zvýšení tržeb i jejich rentabilitě ze čtyř na šest procent. Nové enyaqy, jichž Škoda loni dodala 45 tisíc a na které přijala 115 tisíc objednávek, nesjíždí z výrobních linek automobilky proto, že se dočasně zastavil přísun kabelových svazků od ukrajinského dodavatele. Ten již provoz sice částečně obnovil, dokud ale kabely nedorazí, výroba enyaqů bude stát.

Kdo je Klaus Zellmer?

  • Vystudovaný ekonom
  • Profesionální kariéru strávil především v Porsche. V roce 1997 začal působit jako asistent vedení v Porsche AG.
  • O dva roky později se přesunul do francouzské divize Porsche zodpovědné za prodeje.
  • Zároveň obsadil post regionálního manažera Porsche pro Severní Ameriku.
  • V roce 2000 se přesunul do Lipska na pozici projektového manažera pro marketing a distribuci ve zdejší továrně Porsche. O dva roky později byl jmenován ředitelem prodejů a marketingu.
  • Celý marketing Porsche začal vést od roku 2007, o tři roky později usedl do šéfovského křesla automobilky Porsche Germany.
  • Prezidentem a ředitelem Porsche Cars North America v Atlantě byl jmenován v roce 2015.

Jak pandemie, tak válka působí jako silné proinflační faktory, které výrobu citelně prodražují. Zvyšují se ceny drahých kovů či energií, jednotliví dodavatelé hovoří až o dvouciferném navyšování cen. Nový lodivod Škody bude muset dosáhnout uspokojivých prodejů i v době rychlého zdražování nových automobilů.

Výzva jménem elektromobilita

Vytučnit a podtrhnout si ale musí nový šéf jiný úkol. Ten nejdůležitější: přehodit výhybku od benzinu a nafty k elektřině. Tedy zvládnout transformaci výroby od vozů s primárně spalovacími motory k těm na baterie. Zatímco v Indii, Rusku či severní Africe bude automobilka dál obchodovat s konvenčními vozy, hlavně v EU vsadí na elektromobily.

Do konce desetiletí chce představit přinejmenším další tři, které má spojovat levnější cenovka a menší rozměry ve srovnání s enyaqem. Díky tomu chce Škoda do roku 2030 dosáhnout 50 až 70procentního podílu elektromobilů na prodejích v EU.

Do prestižní pozice ale nastupuje nový šéf v době, kdy firma čelí zásadním ztrátám na dvou klíčových trzích: v Číně a Rusku. Po celou minulou dekádu Čína platila za největší škodovácký trh. V posledním předpandemickém roce 2019 tam Škoda udala 282 tisíc aut, o rok dříve dokonce 341 tisíc. Pro srovnání: na druhém a třetím největším trhu, tedy v Německu a Česku, v roce 2019 prodala 191 a 94 tisíc škodovek. Tak významná Čína pro Škodu byla. O to citelnější je současný pád na tamním trhu: v nejlidnatějším zemi světa Škoda loni prodala jen 71 tisíc vozů.

Ještě komplikovanější je situace v Rusku. I to se dlouho řadilo mezi nejvýznamnější trhy. V reakci na invazi na Ukrajinu však mateřský koncern Volkswagen pozastavil veškeré aktivity v Rusku, což platí i pro dva výrobní závody Škody v Kaluze a Nižném Novgorodu. Zda a kdy se tamní linky rozjedou, není jasné, což platí i pro obchod v sankcionovaném regionu.

VIDEO: Škoda auto chce prodávat většinově elektromobily. Jaké změny se chystají?

Video placeholde
ELITA BYZNYSU - 2. díl • Videohub

K nejvýznamnějším úkolům škodováckého muže číslo jedna se zařadí i plánovaná expanze na indickém trhu a vstup na ten vietnamský. Z mála se roste rychle, díky čemuž si Škoda loni v Indii polepšila o 109 procent, když prodala 23 tisíc kushaqů - vozů speciálně vyvinutých pro tamní trh. Nabídnout by ho ale mohla případně i Vietnamcům - více by měly kroky nového šéfa Škody naznačit už letos.

Jako „dárek Thomase Schafera Škodě na rozloučenou“ označil list Frankfurter Allgemeine Zeitung továrnu na automobilové baterie, takzvanou „gigafactory“, o jejíž vybudování v Česku se Schafer přimluvil. Jeho slovo má v koncernu nemalý význam, vždyť se z Boleslavi stěhuje do čela hlavní koncernové automobilky Volkswagen.

Zda koncern Schafera vyslyší, se rozhodne zřejmě ještě v prvním letošním pololetí. Pokud by si koncern skutečně vybral Česko na úkor Polska, Slovenska či Maďarska, i na novém šéfovi Škodovky bude, jak se realizace této investice a její zkoordinování s rozrůstající se výrobou elektromobilů bude dařit.