Škoda Auto nemá kvůli válce práci pro osm set lidí. Postrádá ruské saze i další suroviny

Škoda Auto Vrchlabí

Škoda Auto Vrchlabí Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Škoda Auto Kvasiny
Škoda Auto Kvasiny
Škoda Auto Kvasiny
Škoda Auto Kvasiny
Škoda Auto Kvasiny
19
Fotogalerie

Na automobilku Škoda Auto, která v Česku zaměstnává zhruba 35 tisíc lidí a stojí na ní byznys stovky tuzemských podniků, tvrdě dopadá válka na Ukrajině. Výrobu vozů začíná podle odborů citelně komplikovat nedostatek surovin z Ruska a Ukrajiny. Problém mají také subdodavatelé, kterým chybějí suroviny pro výrobu komponentů.

„Málokdo ví, že například saze jsou jedním z nejzásadnějších produktů pocházejících z Ruské federace, jsou nezbytné pro výrobu pneumatik,“ uvádějí odbory v týdeníku Škodovácký odborář.

Škodovka kvůli ruské invazi na Ukrajinu zastavila veškeré aktivity v Rusku. Přerušila výrobu ve svých ruských závodech v Kaluze a Nižném Novgorodu a zastavila také export do Ruska. Kvůli výpadku dodávek elektrických svazků z Ukrajiny byla nucena zastavit výrobu elektromobilu Enyaq a hrozí, že bude muset zastavit výrobu modelů Scala a Kamiq.

Mladoboleslavská automobilka, která ještě v minulé dekádě zažívala historicky nejúspěšnější časy, prochází extrémně náročným obdobím. Potíže odstartovala pandemie, kvůli níž musela firma na několik týdnů uzavírat závody. Navazující čipová krize způsobila, že společnost během posledních dvou let zrušila stovky směn a musela nechávat desítky tisíc nedokončených vozů na odstavných parkovištích. Další komplikace způsobil rozsáhlý požár hal v Mladé Boleslavi. Obrovskou ránu nyní firmě zasadil konflikt na Ukrajině. 

ELITA BYZNYSU: Levnější škodovky do Afriky, drahé do Evropy

Video placeholde

ELITA BYZNYSU: Levnější škodovky dodáme do Afriky, Evropané dostanou elektromobily, říká Martin Jahn • Videohub

„Vždy jsme mluvili o turbulencích, ale teď zažíváme tornádo. Na co se člověk podívá, to zdražuje, a není jisté, jestli vše dokážeme zvládnout úsporami, cenotvorbou, a zároveň oslovit zákazníky čekající na naše vozy i rok. Také zastavení byznysu, které padlo na prakticky všechny firmy podnikající v Ruské federaci, je citelnou ranou ve všech směrech,“ píší odbory.

Automobilka podle nich v Česku nemá práci pro osm stovek zaměstnanců a plánuje rušit další směny. „Naším hlavním cílem je tyto zaměstnance udržet, a to v nejvyšší možné míře,“ píší odbory. V příštím týdnu automobilka plánuje rušit noční a páteční směny.

V mateřském koncernu Volkswagen se již začala řešit otázka rušení některých pracovních míst. „Například v Seatu je kolektivní vyjednávání u ledu a vedení Seatu požaduje zrušit 1300 až 1800 pracovních míst,“ uvádějí odbory.

O propouštění se jednalo ještě před propuknutím války také ve Škodě v rámci kolektivního vyjednávání. Právě co největší zachování míst bylo jedním z hlavních požadavků odborářů. Díky tomu by letos firma nemusela zaměstnance přímo propouštět, ale ke snížení využít přirozenou fluktuaci například odchodem lidí do důchodu. Část zaměstnanců také může přesunout na jiné pozice.

Automobilka zastavila nové nástupy a přijímá pouze speciální profese jako náhradu za zmíněnou fluktuaci či profese pro nové trendy v oblasti elektromobility.

Škodovka loni navzdory poklesu prodeje aut zvýšila provozní zisk o 43,2 procenta na 1,08 miliardy eur, zhruba 26,8 miliardy korun. K růstu přispěly vyšší marže, příznivý vývoj směnných kurzů a nižší poplatky za nadlimitní emise oxidu uhličitého. Nutno také dodat, že mladoboleslavská automobilka se loni v Česku stala vůbec největším příjemcem podpory z vládního programu Antivirus. Stát jí v době epidemie poskytl na mzdy přes 1,33 miliardy korun.

Zatímco v roce 2019 prodala Škoda Auto po světě 1,25 milionu aut, v roce 2020 to bylo něco málo přes milion a loni už jen necelých 880 tisíc nových aut.

Škoda Auto provozuje v Česku tři výrobní závody, vyrábí ale i v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství. Ve spolupráci s lokálními partnery působí také na Ukrajině a v Kazachstánu. Celkem je aktivní na více než stovce trhů.

Škodovácká „škatulata“ v zahraničí

Velkým tématem pro Škodu v letošním roce jsou změny na zahraničích trzích. V Číně, od níž si automobilka hodně slibovala a kde už od roku 2010 prodávala nejvíce aut, se značce nedaří podle očekávání. Právě nyní se vedení rozhoduje, zda trh zcela neopustit.

Ve hře je naopak expanze do Vietnamu, který by mohl odchod z největšího trhu částečně kompenzovat. Velkou výzvou bude letos také rozvoj indického trhu. Tam se koncernu dlouhá léta nedařilo prorazit. V roce 2018 předal veškerou zodpovědnost za rozvoj celé skupiny právě mladoboleslavské automobilce. Ta spravuje veškeré koncernové aktivity v Rusku, kde je teď situace vzhledem k dění na Ukrajině nejasná.

Další informace doplňujeme, zjišťujeme reakci Škody Auto.