Aktualizováno: Škoda Auto plánuje ofenzivu hybridních modelů. Příští rok uvede sedmimístný elektromobil
Škoda Auto plánuje do roku 2030 představit své menší modely Fabia, Scala a Kamiq v hybridní verzi. Zároveň bude uvádět na trh nové elektrické modely, příští rok to bude sedmimístný rodinný elektromobil. Automobilka dále chystá městský vůz Epiq a také elektrického nástupce Škody Octavia. Uvedl to předseda představenstva firmy Klaus Zellmer. Automobilka už dříve oznámila, že loni zvýšila provozní zisk o 30 procent.
„Stále si myslíme, že budoucnost je elektrická, jen nevíme, kdy nastane. Bude záležet na zákaznících, pro jaký typ pohonu se rozhodnou, my jim chceme dát vybrat,“ uvedl Zellmer s tím, že Škoda bude vedle elektrického pohonu rozvíjet hybridní pohon i spalovací motory, kde zkoumá možnosti využití syntetických paliv. „Náš nepřítel není spalovací motor, ale emise oxidu uhličitého,“ dodal.
Rozšířením nabídky hybridních a elektrických vozů chce Škoda čelit zpřísněným pravidlům pro průměrné emise vyráběných vozů. Za jejich nesplnění hrozí od EU vysoké sankce. Zellmer připomněl, že i přes návrh na rozložení sankčního období na tři nebo více let stále platí, že sankce hrozí už letos. To ovlivní letošní hospodaření automobilky, zejména výši jejího zisku. Bez vlivu sankcí by Škoda podle Zellmera mohla letos navázat na rekordní výsledky z loňského roku.
Čtvrtá největší automobilka v Evropě
Škoda Auto v loňském roce zvýšila provozní zisk na 2,3 miliardy eur z 1,77 miliardy eur předloni. Zisk podpořil vyšší prodej, příznivé složení prodávaných vozů a vývoj směnných kurzů, uvedla automobilka u úterý.
Tržby se zvýšily na 27,8 miliardy eur z 26,5 miliardy eur o rok dříve. Nejprodávanějším vozem loni zůstala Octavia, zájem byl také o modelové řady Fabia, Kamiq, Karoq a Kodiaq. Na vysoké úrovni zůstala také poptávka po modelu elektromobilu Enyaq, uvedla automobilka. Koncern Volkswagen také už dříve oznámil, že celosvětový odbyt Škody Auto se v loňském roce zvýšil o 6,9 procenta na 926 600 vozů.
„Podařilo se nám růst rychleji než trh, zejména v Evropě, a zajistit si zde celkově čtvrtou pozici. Tyto faktory jsou základním předpokladem pro udržení společnosti na správné cestě i s ohledem na nadcházející výzvy a očekávanou finanční zátěž, ale i pro financování nezbytných investic z vlastních zdrojů,“ podotkl Zellmer.
O 15 procent méně zaměstnanců
Škoda Auto zaměstnává zhruba 37 tisíc lidí a v Česku provozuje tři výrobní závody. Má výrobní kapacity v Číně, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství.
Předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer v únoru německému týdeníku Automobilwoche řekl, že společnost plánuje do roku 2028 snížit počet nepřímých zaměstnanců o 15 procent s využitím přirozené demografické fluktuace. Snižování se podle něj netýká přímých zaměstnanců ve výrobě.