Škoda Auto škrtí výrobu modelu Enyaq. Volkswagen jí nedodává dostatek elektromotorů

Výroba elektromobilu Škoda Enyaq v Mladé Boleslavi.

Výroba elektromobilu Škoda Enyaq v Mladé Boleslavi. Zdroj: Škoda Auto

Německý koncern Volkswagen se nadále potýká se svými částečně nefunkčními dodavatelskými řetězci, což nepříjemně dopadá i na jeho jednotlivé automobilky, včetně Škody Auto. Ta nyní musí omezit výrobu plně elektrického modelu Enyaq, protože nedostává dostatečné množství elektromotorů z německého závodu „fau vé“ v Kasselu. Mladoboleslavská automobilka kvůli výpadku výroby svého vlajkového elektromobilu ruší některé směny, odpadnutí jediné přitom znamená nevýrobu zhruba čtyřiceti vozů s cenou od 1,2 milionu za kus. Dotčení zaměstnanci zůstávají doma s osmdesáti procenty mzdy.

Jednu noční výrobní směnu Škoda musela zrušit v uplynulém týdnu, stejně tak odpadne první noční směna v tom následujícím. „Důvodem je nedostatek e-pohonů ze závodu v Kasselu. Kvůli tomu dojde k útlumu produkce modelu Enyaq, což je v době rostoucího zájmu o tento vůz velmi nepříjemné,“ uvádí škodovácké odbory KOVO.

Potíže potvrzuje i sama automobilka. Na otázku e15, jak dlouho může omezení výroby trvat, tiskové oddělení neodpovědělo. Zmínilo, že výrobce pracuje na řešení.

„Závod Volkswagen Group Components v Kasselu, který dodává elektrické pohony pro modely na platformě MEB, a tedy i pro plně elektrickou řadu Enyaq, zavedl rozsáhlá opatření k dosažení křivky náběhu výroby e-pohonů. Všechny týmy pracují naplno na dalším navýšení výroby e-pohonů, snížení nevyřízených objednávek a uspokojení zákazníků všech značek koncernu Volkswagen,“ říká mluvčí Škody Ivana Povolná.

Enyaqy Škoda vyrábí na jedné lince spolu se svým nejprodávanějším spalovacím modelem Octavia. Sděluje, že v únoru takto v Mladé Boleslavi zhotovila více než 3400 enyaqů a přes 24100 octavií. Odbory uvádí statistiku i za uplynulý první březnový týden, kdy už výroba obou modelů dohromady zpomalila na 1273 vozů za den.

Za standardních podmínek zde od začátku roku vznikalo téměř o čtyřicet vozů více, tedy 1310 za den, z toho většinou okolo 1150 octavií a 160 enyaqů. Že jediná z aktuálně rušených směn znamená ztrátu možné výroby zhruba čtyřiceti enyaqů, potvrzuje i zdroj e15 přímo z továrny.

Cena za tento vůz na českém trhu startuje na úrovni 1,2 milionu korun, čímž se řadí k nejdražším takového typu. „Týmy ve Škoda Auto i nadále usilovně pracují na minimalizaci případných dopadů a dodání co největšího počtu vozidel našim zákazníkům,“ ujišťuje Povolná.

Další ztráty automobilce plynou z mezd, které vyplácí zaměstnancům. Odbory uvádějí, že zaměstnanci z dotčených zrušených směn zůstanou doma a inkasují osmdesát procent průměrné mzdy, což má představovat jejich denní výdělek.

O tom, že Škodě hrozí přiškrcení produkce vlajkového elektromobilu, kterého od konce roku 2020 vyrobila přes dvě stě tisíc kusů, informovala e15 loni v listopadu. Německý závod Volkswagenu v Kasselu totiž už tehdy čelil potížím s dodavatelskými řetězci, a proto omezil výrobu elektromotorů, jak upozornil web Automobilwoche.

Závod v Kasselu vyrábí elektrické pohony pro takzvané MEB platformy, na kterých jsou postaveny například i modely VW řady ID, Audi Q5 e-tron, Cupra Born nebo zmíněná Škoda Enyaq. Dopady nedostatku elektromotorů pociťují i další značky. Koncem loňského roku musel na několik týdnů odstavit výrobu modelů ID.4, ID.5 a Audi Q4 e-tron závod VW ve Cvikově.