Škoda Auto vyklidila pozice v Číně, do popředí se loni dralo Rusko

Výroba motorů v závodě Škody Auto

Výroba motorů v závodě Škody Auto Zdroj: Škoda Auto

Jako na houpačce. První polovina loňského roku vypadala pro mladoboleslavskou Škodu Auto velmi dobře a dávala naděje na solidní restart po pandemickém zásahu. Druhé pololetí však zásadně ovlivnila čipová krize. Ta zkosila jak výrobu škodovek, tak jejich prodej na globálních trzích. To se podepsalo i na finanční výkonnosti automobilky, byť si meziročně polepšila.

Druhý rok nepřetržitého krizového managementu dopadl pro firmu lépe než první. Nekonsolidovaný čistý zisk meziročně zvýšila o 48 procent na 22,41 miliardy korun. Celá skupina Škoda Auto zvýšila čistý zisk o 65,5 procenta na 876 milionů eur a tržby o 3,9 procenta na necelých osmnáct miliard eur, uvedla společnost na tiskové konferenci. Škoda se zaměřila na výrobu a prodej vysokomaržových vozů – díky tomu a také díky vývoji směnných kurzů zvýšila ziskovost. Těžké období se projevilo i na poklesu investic, jež meziročně poklesly o osm procent na 782 milionů eur.

Již dříve oznámila, že loni prodala zákazníkům po celém světě 878 200 vozů, což značí meziroční propad o více než dvanáct procent. Způsobil ho především nedostatek čipů, kvůli kterému automobilka omezovala, nebo dokonce odstavovala výrobu. Důsledkem bylo 280 tisíc nevyrobených aut.

Prodeje loni Škoda tradičně opřela o model Octavia, jichž se prodalo 172 tisíc. Následovalo 111 tisíc udaných SUV Kamiq a 109 tisíc karoqů. Jako pozitivní Škoda označila prý nečekaně vysoký objem 45 tisíc zákazníkům dodaných vlajkových elektromobilů Enyaq. Celkem na vůz obdržela 115 tisíc objednávek. Výrobu enyaqů ale v současnosti zásadně narušuje nedostatek dílů – čipů i kabelových svazků – v důsledku pandemie a války na Ukrajině.

Turbulence v dodávkách čipů silně promíchaly pořadím nejsilnějších škodováckých trhů. Žebříčkům poslední desetiletí vévodila Čína. Ta se však loni propadla až na čtvrté místo s 71 tisíci prodanými vozy. Dodávky čínským zákazníkům prudce klesly o téměř 59 procent. Více aut udala Škoda v Německu, Rusku a v Česku. Naopak dodávky zákazníkům v Indii Škoda více než zdvojnásobila, a to díky uvedení nového modelu Kushaq, jenž je určený speciálně pro tamní trh.

K obchodování na významném trhu v Rusku se nyní váže značná nejistota. V reakci na ruskou invazi na Ukrajinu pozastavila Škoda po vzoru celého mateřského koncernu Volkswagen veškeré aktivity v Rusku, a tedy i výrobu. „V dalším průběhu roku počítáme s velkou nejistotou v důsledku války na Ukrajině a omezení dodávek,“ konstatoval předseda představenstva Škody Thomas Schäfer, který ve svém projevu odkázal na list NY Times, jenž popsal rok 2021 slovem languishing – umdlévající. „Jako byste se dívali na svůj život přes zamlžené přední sklo,“ dodal Schäfer.

Podívejte se: výroba Škody Octavia

Video placeholde
Výroba Škoda Octavia • První Boleslavská

Odmítl zodpovědět, jak by mohly vypadat letošní výrobní a finanční výsledky automobilky. Celý autoprůmysl nicméně bičuje rapidní růst cen surovin i materiálů potřebných pro výrobu vozů. „V příštích měsících to pro nás bude opravdu obtížné. Začátkem příštího roku čekáme výrazné zlepšení v dodávkách čipů. Do budoucna bude důležitější rychlost než rozsah dodavatelské sítě, abychom dokázali zákazníkům přinášet vozy dle potřeb,“ poznamenal člen představenstva Škody Auto Karsten Schnake zodpovědný za oblast nákupu.

Schäfer povede Škodu do konce června. Poté zamíří do čela automobilky Volkswagen. Jeho nástupce ve vedení Škody by měl koncern Volkswagen oznámit v příštích dvou týdnech. Už nyní je však jasné, že pod kterýmkoli novým šéfem bude Škoda investovat každoročně dvě miliardy eur, a to především do elektrifikace modelové palety vozů a na dodržení emisních limitů EU. I díky těmto výdajům Škoda představí minimálně tři další elektromobily, jež mají být menší a levnější než vlajkový enyaq. Konečně do roku 2030 chce Škoda prodávat 50 až 70 procent aut na elektřinu. „Naším cílem je přeměna České republiky na centrum elektromobility,“ uvedl Schäfer.

V následujícím období by také mělo být jasno v tom, zda koncern Volkswagen v Česku postaví takzvanou gigafactory, tedy továrnu na výrobu baterií do elektromobilů.

Navzdory tvrdým finančním ranám a faktu, že Škoda aktuálně nemá práci pro vyšší stovky zaměstnanců, zástupci firmy uvedli, že automobilka neplánuje propouštět. Naopak hledá kvalifikované programátory nebo specialisty v oblasti IT technologií.

Škoda zároveň pracuje na novém designovém jazyku svých vozů, jež se mají výrazně odlišovat od těch dosavadních. Detaily Škoda představí ve druhé polovině letošního roku, zmínila ale, že se chce zaměřit na jednotlivé oblasti života, jakými jsou třeba rodina nebo outdoorové aktivity.

Automobilka na výroční konferenci také uvedla, že splnila evropský limit flotilových emisí CO2 předepsaný Evropskou unií.