Největší tuzemský strojírenský holding Škoda Group se stáhl ze společného ruského podniku Škoda-Sinara. Nově ho kromě ruského holdingu Sinara z poloviny vlastní jeho samotné vedení. Sinara naopak odešla z druhého společného podniku Vagonmaš, který nyní Škoda plně ovládá.
Důvody změn v ruských médiích komentovala pouze Sinara. „Se Škodou Group jsme učinili společné rozhodnutí a nyní jsme ho formálně dokončili,“ napsala v oficiálním prohlášení.
Se změnou vlastnické struktury se podnik Škoda-Sinara zároveň přejmenoval na City Tram a zatímco u podniku Vagonmaš je budoucnost nejistá, City Tram vyhlíží světlé zítřky. „V současnosti City Tram vyvíjí model třívozové tramvaje a už příští rok chceme představit jeho prototyp,“ nastiňuje Sinara.
Otázky kolem spolupráce dvou strojírenských holdingů se kupily od únorového vypuknutí války na Ukrajině. Za celé měsíce k tomu ale obě společnosti dosud nic konkrétního neřekly. „Pokračujeme ve vývoji, na kterém jsme začali spolu s českým partnerem. Dokončili jsme práci, kterou jsme si předsevzali. V tomto ohledu tu žádný problém není. Společný podnik i management samy o sobě pracují jako dřív, jen české vedení muselo Rusko opustit,“ okomentoval v červnu pro web Ria Novosti mluvčí společnosti Sinara.
Naopak rétorika skupiny Škoda Group zůstávala měsíce totožná. „Škoda Group nadále pokračuje v postupném ukončování veškerých svých obchodních aktivit v Rusku,“ neměnil během měsíců své odpovědi mluvčí společnosti Jan Švehla.
Nyní už je konkrétnější. „Škoda Group ukončila své působení ve společném podniku se společností Sinara v Rusku. V předchozích dnech se stala také prozatím jediným vlastníkem společnosti Vagonmaš. Jedná se o další významné kroky k ukončení našich aktivit na ruském trhu,“ sdělil nyní Švehla. Podle ruského serveru DP se Škoda od začátku války nepodílela na výrobě žádného vozu v Rusku.
Petrohradský závod Vagonmaš vyráběl vozy pro tamní dopravní podnik. Ještě před pěti lety u něj získal zakázku v hodnotě téměř 1,5 miliardy korun. Dosud petrohradské podzemní trasy brázdí zhruba 150 souprav s označením NěVa.
Sinara do Vagonmaše vstoupila před dvěma roky, když mezi akcionáři nahradila společnost Kirovský závod. Poloviční podíl ji podle odhadů analytiků tehdy vyšel v přepočtu na vyšší stovky milionů korun.
Společný petrohradský podnik Sinara-Škoda společnosti založily v roce 2019. Tehdy vedení plzeňské Škodovky ještě hovořilo o velkých plánech. „Rusko představuje obrovský a perspektivní trh, na kterém se chceme dlouhodobě etablovat. Místní vozový park vyžaduje masivní obnovu a s tím souvisejí velké investice a příležitosti. Ve společnosti Sinara Group vidíme stabilního a spolehlivého partnera, se kterým budeme schopni rozvinout výrobu elektrických vozidel městské hromadné dopravy přímo v Rusku,“ řekl tehdy šéf Škody Group Petr Brzezina.
V porovnání s ostatními trhy však ruský byznys pro Škodu představoval jen marginální byznys. Z hlediska výnosů bylo podle poslední výroční zprávy z roku 2020 ruské teritorium až na desátém místě, dokonce až za Spojenými státy.
Z ruského trhu se postupně stahuje celá skupina PPF, která Škodu Group vlastní. Nedávno dokončila prodej tamního největšího byznysu v podobě poskytovatele spotřebních půjček Home Credit a nyní tam kromě podílu ve společnosti Vagonmaš zbyly pouze životní pojišťovna PPF Life Insurance a komerční nemovitosti.