Podle předsedy představenstva Škody Transportation Tomáše Ignačáka jsou německé dráhy jedním z nejnáročnějších zákazníků na světě a zakázkou se tak společnost může řadit po bok největších světových výrobců kolejových vozidel. „Díky této referenci od gigantu Deutsche Bahn se nám otvírají dveře do dalších tendrů,“ doplnil viceprezident Škody Zdeněk Majer.
Podle něj mají o lokomotivy zájem nejen v německy mluvících zemích, ale také například ve Skandinávii, Maďarsku, Turecku a dalších zemích.
Projekt má podle Majera několikaměsíční zpoždění, důvodem je například projednávání detailní technické specifikace lokomotiv i vagonů a druhým faktorem zpoždění byla velká investice času do výpočtů a simulace účinků bočního větru.
Podívejte se na snímky nové lokomotivy:
Lokomotivy pro německého dopravce jsou v červeném provedení a řídicí stanoviště včetně ovládacích prvků jsou v nich uspořádané podle německých zvyklostí. Lokomotivy jsou součástí šestivozových souprav typu Push-Pull, jejichž ovládání je možné z řídicího vozu nebo z lokomotivy.
Nové lokomotivy Škoda loni v květnu dostaly po letech povolení k provozu v Německu od tamního drážního úřadu (EBA). U německého dopravce mají označení BR 102. Zajímavostí je technologie, která umožňuje testování brzd automaticky bez pomoci personálu.
Plzeňská Škodovka dosud vyrobila přes 5000 elektrických lokomotiv, typ Emil Zátopek jezdí po českých i slovenských kolejích. Vyrábí také nízkopodlažní tramvaje, příměstské vlakové jednotky, ale třeba i motory a pohony pro dopravní systémy. V ČR má několik dceřiných společností a zaměstnává v tuzemsku přibližně 5000 lidí. Další firmy má v Německu, Finsku, Polsku, Maďarsku a Rusku.
Škoda také řeší spor s Českými drahami, které měly dostat 20 lokomotiv řady 380 za 2,4 miliardy v roce 2009, první stroje ale Škoda dodala v roce 2013. Podle Škody vzniklo zpoždění kvůli změnám evropských železničních norem TSI. Dráhy ale požadovaly miliardové odškodné.
Arbitrážní soud loni rozhodl, že dráhy mají výrobci zaplatit 1,2 miliardy korun jako doplatek kupní ceny pozdě dodaných lokomotiv a inflační navýšení. Dráhy Škodě zaplatily 468 milionů korun a proti prohrané arbitráži podaly žalobu k soudu.