Škoda zahájila předprodej prvního elektromobilu a hybridu. Levnější Citigo vyjde na téměř půl milionu

Škoda Citigo iV, historicky první sériově vyráběný a prodávaný elektromobil Škody

Škoda Citigo iV, historicky první sériově vyráběný a prodávaný elektromobil Škody Zdroj: Škoda

Škoda Superb iV
Škoda Citigo iV
Škoda Superb iV
Škoda Citigo iV
5
Fotogalerie

Největší česká automobilka Škoda Auto nabídla zákazníkům svůj vůbec první sériově vyráběný elektromobil a první plug-in hybridní vůz. Doporučenou cenu čistě elektrického modelu Citigo iV stanovila na 429 900 korun, za hybridní Superb iV zákazníci zaplatí nejméně 876 900 korun. První automobily se k zákazníkům na českém trhu dostanou začátkem příštího roku. Do konce roku 2022 Škoda uvede na trh deset modelů s různým stupněm elektrifikace.

Automobilka začne oba modely vyrábět v průběhu září. „S oběma zahajujeme elektrickou budoucnost Škody. Ta se již velice brzy stane dostupnou nejen s ohledem na férovou pořizovací cenu vozu, ale i smysluplnou kapacitu baterií a s tím souvisejícího dojezdu. Velmi brzy budou následovat další elektrifikované modely,“ uvedl ředitel firmy pro Česko Luboš Vlček. 

Předprodej byl spuštěn rovněž v Německu. Jediným trhem, kde Škoda spustila předprodej elektromobilu dříve, je Norsko, které patří k největším odbytištím elektromobilů na světě. Model Vision iV, jehož předprodej má být v Česku spuštěn v druhé polovině příštího roku, si zde předobjednalo asi šest tisíc zákazníků. O model Citigo iV je v Norsku menší zájem, řádově se jedná o stovky předobjednaných vozů. Automobilka očekává, že podíl elektrifikovaných vozů na celkovém prodeji bude do roku 2025 činit přibližně čtvrtinu.

Citigo automobilka nabízí v bílé, červené, žluté a zelené barvě karoserie, která bude výhradně pětidveřová. Za vylepšení základní výbavy vozu si zákazníci v Česku připlatí od deseti do dvaceti tisíc korun. Elektromotor Citigo má dosahovat nejvyššího možného výkonu 61 kilowattů, na rychlost sto kilometrů v hodině má vůz zrychlit za dvanáct vteřin.

Citigo řidičům nabídne omezenou maximální rychlost 130 kilometrů v hodině. Na jedno dobití má baterie vydržet až 260 kilometrů jízdy. Nabití vozu z nuly na osmdesát procent kapacity baterie prostřednictvím běžné 230 voltové zásuvky má trvat 12,5 hodiny, rychlodobíjecí stanici s výkonem čtyřiceti kilowattů má dobití na osmdesát procent trvat hodinu.

Superb iV kombinuje spalovací motor a elektromotor. Celkový dojezd v kombinovaném režimu má činit 850 kilometrů, v čistě elektrickém režimu až 56 kilometrů. Dobití z běžné elektrické zásuvky má trvat 5,5 hodiny.

Škoda zároveň uvedla, že od ledna budou všichni autorizovaní partneři v Česku splňovat standardy pro prodej, servis a nabíjení elektromobilů. “Obchodní partneři nebudou jen autorizovanými prodejci, ale stanou se elektromobilními centry,” uvedla automobilka. Tato centra mají zákazníkům nabídnout například poradenství v pořízení a provozu vozů.

V Česku kupují elektromobily převážně firmy, z deseti prodaných vozů k nim putuje hned devět. Vyplývá to z dat Svazu dovozců automobilů. Statistiku potvrzují i prodejci, kteří loni v tuzemsku prodali 618 elektromobilů, meziročně dvakrát více.

Česku stále chybí dostatečně hustá síť dobíjecích stanic, jsou jich řádově jen stovky. „Stále jich není tolik, kolik je zapotřebí pro rychlejší rozšíření elektromobilů. Transformace průmyslu neprobíhá ve všech zemích stejným způsobem. To je největší výzva, které čelíme,“ uvedl v dubnu pro deník E15 Bernhard Maier, šéf Škody Auto. Automobilka chce do vývoje alternativních pohonů investovat 52 miliard v příštích čtyřech letech.