Studie: Šít v Asii se přestává vyplácet, trendem je přesun výroby zpět do prvního světa | E15.cz

Studie: Šít v Asii se přestává vyplácet, trendem je přesun výroby zpět do prvního světa

Monika Krupíková

Vyrábět v Asii se textilkám vyplácí stále méně. Produkce se tak postupně přesune blíže k cílovým trhům. Uvádí to studie společnosti McKinsey, která oslovila téměř 200 vedoucích pracovníků firem v oboru. Přesvědčení, že se oděvní produkce přesune do roku 2025 blíže lokálním dodavatelům, zastává přes 60 procent respondentů.

Rozhodnutí, zda přesunout výrobu blíže k cílovým trhům, je závislé zejména na dvou kritériích: nákladech na výrobu a hodnotě ušetřeného času za dopravu. Podle výzkumu společnosti McKinsey většina výrobců očekává, že do roku 2025 bude mít patnáct až dvacet procent své výroby blíže k cílovým trhům v porovnání se současným stavem.

Původní přesun oděvní výroby do Číny a na další asijské trhy byl ve velké míře zapříčiněn nízkými náklady na pracovní sílu. V současnosti mzdy v asijských zemích stále rostou a rozdíly se stírají. V roce 2005 náklady na zaměstnance v Číně představovaly jednu desetinu pracovních nákladů, které by výrobci museli vynaložit ve Spojených státech. Dnes činí rozdíl jednu třetinu, uvádí analýza.

Buffett chystá masivní expanzi přes Evropu až na Dálný východ

Důvodů přesunu výroby je ale víc. Móda prochází velkými změnami v nabídce, poptávce i způsobech dodání. Módní cyklus se z půl roku zkrátil na několik týdnů, což dodávky z Číny nestíhají. Doručení z Číny do Evropy nebo do Spojených států je zdlouhavé a obvykle trvá lodí kolem 30 dní. Tak dlouhý čas eliminuje možnost přizpůsobení se aktuálním tržním požadavkům a trendům. Jako řešení by se ukazovalo dodání leteckou dopravou, tato možnost je ale příliš nákladná a neekologická.

“Jestliže nejsou mzdy v Číně tak nízké, proces přepravy materiálů až do Číny a následně přeprava výrobků zpět do Evropy se stává méně atraktivní,” uvedl již loni předseda hongkongské komory textilu a generální ředitel textilní společnosti Wah Fung Group Shiu Lo Mo-ching. "Raději berou výrobu zpět do Evropy. Ten trend je naprosto zřetelný," dodal.

Volkswagen přesune do českých Kvasin výrobu vozů Passat

V případě Spojených států jako nové místo pro výrobu připadá v úvahu Mexiko, kde jsou náklady na práci ještě nižší než v Číně. Pro evropské trhy se posun ubírá obdobným směrem. Potenciálním novým výrobním místem oděvního průmyslu se pro Evropu ukazuje Turecko nebo Makedonie.

Přesouvání výroby blíže k cílovým trhům může ušetřit náklady zejména v dopravě a clech. Pro Evropu je pořád výhodnější přesouvat výrobu například do Bangladéše, kde jsou náklady na práci výrazně nižší. Výhodným se ukazuje i přesunutí výroby z Číny do Turecka. Například u dovozu džín z Turecka místo Číny by se náklady snížily o tři procenta.

Přibližování výroby bude z ekonomického hlediska ještě výhodnější s rozvojem technologií, které zvyšují produktivitu práce, uvádějí tvůrci studie. Nástup automatizace však znamená, že se do řady vyspělých států sice může vrátit textilní výroba, avšak bez obnovení v minulosti ztracených pracovních míst.

Buffett chystá masivní expanzi přes Evropu až na Dálný východ

Autor: Monika Krupíková
 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Články odjinud