Studie: výrobci nákladních aut se krize bát nemusí

Výrobci jako MAN se mohou těšit na rostoucí poptávku

Výrobci jako MAN se mohou těšit na rostoucí poptávku Zdroj: MAN

Výrobci nákladních automobilu se na rozdíl od jiných odvětví nebudou potýkat s klesajícím odbytem. Jejich prodeje dokonce porostou, a to nejen v rozvíjejících se zemích, tvrdí studie poradenské společnosti McKinsey.

Dosud se přitom s potížemi museli potýkat i oni. Například německému MANu loni klesl zisk o 38 procent. Žádné odvětví totiž není tak závislé na vývoji hospodářství jako doprava. Budoucnost trhu s nákladními automobily je ale jasnější, tvrdí studie, z níž cituje německý list Handelsblatt.

Celosvětový trh s těžkými nákladními automobily by totiž měl do roku 2020 vzrůst ze současných 125 miliard eur na více než 190 miliard eur. Stoupnou i marže výrobců, a to ze 7,2 na 10,5 miliardy eur.

Poptávka přitom proroste i na rozvinutých trzích. „Evropa a USA si udrží svůj význam pro výrobce,“ uvedl autor studie Bernd Heid. V roce 2020 bude na tyto trhy stále mířit každý třetí vyrobený nákladní automobil. Evropa a USA budou navíc díky vyšším maržím stále tvořit 60 procent zisku odvětví.

Vydělat lze hlavně v Evropě

I nyní je ziskovost na tradičních trzích vyšší. Zatímco v Evropě dosahuje 7,3 procenta z ceny vozu, v Číně jen 2,6 procenta. Lukrativní evropský trh mají navíc pod kontrolou místní výrobci. „Firmám z rozvojových zemí zatím chybí know-how, aby se mohly etablovat vedle západních značek,“ řekl Heid. Nová emisní norma Euro VI jim to dále ztíží.

Na rozvíjejících se trzích, které rostou až o desítky procent ročně, lze paradoxně kvůli tvrdému cenovému boji a konkurenci ze strany domácích značek vydělat je těžko. Studie přesto považuje přítomnost západních výrobců na těchto trzích za důležitou. „Je to investice do budoucnosti,“ myslí si Heid. Během několika let totiž i zde vzroste poptávka po dražších vozech.

Studie upozorňuje, že růstem náročnosti rozvíjejících se trhů už nestačí, aby zde západní značky nabízely zastaralou techniku. Zákazníci z Indie či Čína totiž mají specifické požadavky. Například Daimler tak své vozy v Indii prodává pod značkou Bharat Benz, jiné firmy se spojují s místními výrobci.

Proti tlaku na specifikaci vozů pro místní podmínky jde ale snaha o globální vývoj vozů kvůli úspoře nákladů. McKinsey proto předpokládá, že na tom vydělají především největší výrobci jako Daimler a Volvo, kteří dohromady ovládají 34 procent globálního trhu. Konkurovat jim může Volkswagen, který chystá spojení MANu a Scanie se souhrnným tržním podílem 21 procent.