Světové automobilky v Turecku stojí. Zaměstnanci žádají vyšší mzdy

Výroba v automobilce Fiat v turecké Burse

Výroba v automobilce Fiat v turecké Burse Zdroj: Fiat

Rychle se šířící živelná stávka zaměstnanců v automobilovém průmyslu donutila řadu výrobců přerušit výrobu. Po místních závodech automobilek Renault a Fiat zastavil linky také Ford. Důsledky protestu za vyšší mzdy pociťují i výrobci komponentů.

Stávka začala minulý čtvrtek u Oyak Renault, což je největší turecká automobilka, kterou vlastní francouzský Renault spolu s penzijním fondem turecké armády. V pátek se rozšířila do Tofas, společného podniku italského Fiatu a turecké skupiny Koc Holding.

Ford Otosan, který je společným podnikem americké firmy a Koc Holding, dnes sdělil, že kvůli problémům s dodávkami pozastavuje produkci na dvou svých závodech v severozápadním Turecku.

Bosch zaměstnancům přidal

Zaměstnance automobilek podnítilo k akci to, že odborový svaz kovoprůmyslu Turk Metal minulý měsíc vyjednal pro zaměstnance producenta součástek Bosch Fren zvýšení mezd o 60 procent. Jinde se mu podobný nárůst prosadit nepodařilo, což vyvolalo vlnu nespokojenosti s odborovými předáky a divoké stávky. Zaměstnanci Tofas například tvrdí, že vedení Turk Metal slouží zájmům jejich zaměstnavatele.

Turecké sdružení výrobců automobilů vyzvalo dělníky, aby protesty zastavili. Uvedlo, že stávka již poškodila vývoz a kdyby akce pokračovala, museli by výrobci začít propouštět.

Těsně před volbami

Pracovní spor přichází nevhod vládnoucí Straně spravedlnosti a rozvoje (AKP). Parlamentní volby se budou v Turecku konat 7. června a AKP je v nich jasným favoritem. Svou reputaci si mimo jiné vydobyla díky dobrému řízení ekonomiky.

„Premiér (Ahmet) Davutoglu sleduje tuto situaci velmi pozorně. Máme pochybnosti, zda jde jen o spor mezi zaměstnanci a zaměstnavateli, nebo zda za tím nejsou ideologické důvody, jak by mohlo naznačovat načasování protestů,“ řekl turecký vicepremiér Ali Babacan.