Tatra dodá bundeswehru desítky aut za stamiliony. Nástavby vyrobí Rakušané

Kompletace podvozku v továrně Tatra Trucks

Kompletace podvozku v továrně Tatra Trucks Zdroj: Pavel Otto

Vzduchem chlazený motor Tatra
Americký motor Paccar
Finální vozidlo v automobilce Tatra Trucks
4
Fotogalerie

Tatra Trucks proniká do západoevropských armád NATO. Po belgických ozbrojených silách, které si začátkem roku objednaly devět set nákladních aut řady CF Military, získala zakázku na 77 hasičských vozů pro bundeswehr. Kopřivnická automobilka vlastněná podnikateli Michalem Strnadem a René Materou dodá samotná vozidla s kabinami, nástavby vyrobí rakouská firma Rosenbauer. Ta je také hlavním kontraktorem.

„Věříme, že nám nová zakázka otevře příležitosti v dalších zemích NATO. Německo má jednu z nejsilnějších armád severoatlantické třicítky,“ řekl deníku E15 marketingový ředitel Tatry Kamil Košťál. Připomněl, že firma už dříve dodala 46 hasičských speciálů pro norské civilní útvary. „To byl první průnik tatrovek do západní Evropy,“ podotkl.

Tatra vyrobí bundeswehru podvozky a kabiny za 14 milionů eur, téměř 360 milionů korun. Hodnota celé zakázky je však výrazně vyšší, většina připadne na rakouské nástavby. Jejich cena zatím nebyla zveřejněna.

Zvláštní hasičské útvary fungují ve všech armádách NATO. V českém vojsku slouží šestnáct hasičských jednotek rozmístěných na vojenských letištích, u muničních skladů a ve vojenských újezdech.

Při jednáních sází kopřivnický výrobce především na výhody podvozku. „Zákazníky musíme dostat do auta. Dokud se nesvezou a na vlastní kůži nepoznají rozdíl mezi tatrou a jiným těžkým automobilem, rozdíly nedocení,“ zdůraznil Košťál.

Ojedinělé konstrukční řešení spočívá v centrální rouře, která nese nezávisle zavěšená kola. To tatrovce podle Košťála umožňuje plynulý pohyb v terénu přirovnávaný ke stonožce. „U aut s klasickým rámovým podvozkem je pohodlí znatelně nižší, navíc mají kvůli velkému kroucení rámu nižší životnost a uvezou náklad s nižší hmotností,“ dodal.

Největší světový výrobce hasičské techniky Rosenbauer nebo nizozemský producent nákladních aut DAF nejsou jedinými společnostmi, s nimiž Tatra spolupracuje. Právě nizozemská automobilka je součástí amerického koncernu Paccar. Mezi společné projekty patří od roku 2011 zejména model Tatra Phoenix.

Vazby na americko-nizozemský koncern pomohly Tatře k podílu na zakázce pro belgickou armádu. Podle tamních médií dosahuje hodnoty 250 milionů eur, přes 6,4 miliardy korun. Objednaných 897 vozů CF Military s pohonem všech kol nahradí zastaralé náklaďáky Unimog a Volvo z první poloviny devadesátých let. DAF a Tatra dodají nosiče kontejnerů, auta se sklápěcími nákladními korbami a také s korbami opatřenými jeřáby.

Typ CF Military vychází z rodiny Tatra Phoenix. Podvozky dodá kopřivnická firma, kabiny převážně DAF a motory Paccar.

Expanze tatrovácké koncepce může v Belgii, Německu, Norsku i v dalších zemích pokračovat. Například strategická vize belgické armády pro rok 2030 počítá s výměnou celého parku logistických vozů. V letech 2026 až 2030 se má uskutečnit nákup těžkých nákladních automobilů za více než 120 milionů eur.