Tatra má našlápnuto k mimořádným výsledkům. Vysokou poptávku ani nestíhá odbavovat

Největší výrobce nákladních a užitkových vozů v Česku letos plánoval vyrobit 1400 vozidel, o deset procent víc než loni. V důsledku vysoké poptávky zákazníků ale tento plán bude pravděpodobně ještě významně překročen a tržby i ziskovost by letos měly významně vzrůst, říká mluvčí automobilky Andrej Čírtek.

Největší výrobce nákladních a užitkových vozů v Česku letos plánoval vyrobit 1400 vozidel, o deset procent víc než loni. V důsledku vysoké poptávky zákazníků ale tento plán bude pravděpodobně ještě významně překročen a tržby i ziskovost by letos měly významně vzrůst, říká mluvčí automobilky Andrej Čírtek. Zdroj: Pavel Otto

Na vysokém zájmu se podepisuje zvyšující se hlad po vozech určených pro ozbrojené složky.
Hlavními limity dalšího růstu jsou podle Čírtka kapacity dodavatelů i kapacita samotné Tatry, zejména personální.
Překladač kontejnerů Tatra 815 Steelbro
Tatra Tactic
Tatra Tactic
18
Fotogalerie

Do byznysu kopřivnické automobilky Tatra Trucks se začíná naplno promítat zvýšený zájem o vojenskou techniku. Největší výrobce nákladních a užitkových vozů v Česku letos plánoval vyrobit 1400 vozidel, o deset procent víc než loni. V důsledku vysoké poptávky ale tento plán bude pravděpodobně ještě výrazně překročen a tržby i ziskovost by letos měly významně vzrůst, říká mluvčí automobilky Andrej Čírtek.

Na vysokém zájmu se podepisuje zvyšující se hlad po vozech určených pro ozbrojené složky. „Automobilka Tatra Trucks a naše další společnosti, které vyrábějí pozemní techniku i munici, se podílejí na pomoci bojující Ukrajině. Vedle toho lze očekávat objednávky od domácího zákazníka, tedy Armády ČR. Její požadavky mají pro naše společnosti vždy prioritu,“ sdělil místopředseda představenstva a finanční ředitel CSG David Chour.

Hlavními limity dalšího růstu jsou podle Čírtka kapacity dodavatelů i kapacita samotné Tatry, zejména personální. Podnik už kvůli tomu na konci května rozjel náborovou kampaň, aby noví pracovníci pomohli zvýšenou poptávku alespoň částečně saturovat. Přijmout chce 500 nových zaměstnanců. Dnes má Tatra Trucks přes 1200 zaměstnanců a její dceřiná firma Tatra Metalurgie dalších více než 600.

Automobilka stejně jako všechny průmyslové koncerny ale musí řešit také aktivity v oblasti ESG, tedy rating hodnotící udržitelnost a ohleduplnost podnikání, na základě něhož budou například banky nabízet výhodnější úvěry. „Významným projektem v této oblasti je vývoj těžkého terénního vozidla poháněného vodíkem a projekt velkokapacitní výroby čistého vodíku v areálu společnosti Tatra Trucks,“ píše se ve výroční zprávě Czechoslovak Group, mateřské skupiny Tatry.

Vodíková tatra má podle Čírtka mířit primárně na vyspělé trhy, kde prioritou není cena, ale bezemisní způsob pohonu. „Logicky jde tedy zejména o země EU, kde časem dojde k zákazu prodeje nových vozidel se spalovacím motorem. Z hlediska segmentů najde vodíková tatra uplatnění nejprve v těžařství, lesnictví či zemědělství. Později u hasičů a ve vzdálenější budoucnosti i u armád,“ věří Čírtek.

Součástí vodíkových plánů je i investice do samotné výroby vodíku. Tatra chce ve svém areálu postavit solární park o dvaceti megawattech a k tomu dvoumegawattový elektrolyzér, který ze zelené elektřiny bude vyrábět právě zelený vodík.

Přípravu vodíkového hospodářství má na starosti menšinový akcionář Tatry skupina Promet Group. „Vnímáme, že hospodaření s energiemi bude pro další vývoj Tatry naprosto klíčové,“ říká k motivacím mluvčí Promet Group Denisa Materová. „Z areálu Tatry se v tomto desetiletí může reálně stát významný regionální zdroj energií. K tomu míří naše strategie,“ dodává.

V tuto chvíli Tatra připravuje projektovou dokumentaci a zároveň intenzivně jedná s Moravskoslezským krajem. „Nyní lze uvést, že projekt počítá se solární elektrárnou, na ní navázanou výrobou zeleného vodíku a také plničkou vodíku. Část vyrobené energie by mohla Tatra použít i ve výrobě. Konzumentem vodíku by byl eventuálně i Moravskoslezský kraj, respektive jeho veřejná doprava,“ dodal.

Cenu projektu nechtěl Čírtek zatím jakkoli specifikovat. Už teď je ale jisté, že pokud bude firma realizovat projekt se zmíněnými parametry, vyjde ji podle hráčů z trhu minimálně na vyšší stovky milionů korun.

Loni Tatra utržila 5,3 miliardy korun, díky čemuž vydělala (EBITDA) 385 milionů korun. Podnik patří do skupiny Czechoslovak Group, která vlastní 65 procent společnosti. Dalších 35 procent spadá pod holding Promet Group.